MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           20.8.2017 02:10         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Neobjevená krása francouzských motocyklů | Francouzské motocykly na našem trhu | Terrot | Peugeot | Motobécane | Monet Goyon | Gnome et Rhone | Renovační projekt: Terrot 250 |



Terrot (Magnat Debon)




  Autor: František Coufal

Dobová reklama na jízdní kola firmy Terrot Historie firmy Terrot sahá až do roku 1862, kdy Carles Terrot se svým společníkem v německém Cannstattu založili strojařskou firmu "Stuecklen & Terrot", která se zabývala výrobou strojů především pro textilní průmysl. Po smrti společníka v roce 1878 nese firma již jen název "C. Terrot". O něco později roku 1886 byla založena pobočka ve francouzském měste Dijon. Firma rozpoznala nový trend a již pod vedením syna zakladatele se v roce 1890 objevila v nabídce první jízdní kola. Poptávka překonala očekávání. V roce 1902 vyrobili v Dijonu svůj první motocykl. Jednalo se o tři různé modely motorizovaných kol, které se lišily tvarem rámu. Motory švýcarské firmy Zuercher und Luthi zajišťovaly pohon přes řemen. Palivo bylo umístěno v podrámové nádrži, která vydržela u motocyklů prakticky do konce dvacatých let.

Vývoj pokračoval dál, v roce 1904 se objevily stroje s vlastním motorem. Byly provedeny různé úpravy rámu, zesílena přední vidlice. Dokonce byl od roku 1905 nabízen model s dvouválcovým motorem. V roce 1914 byla již nabídka skutečně pestrá. Zákazník si mohl vybrat mezi jedno nebo dvouválcovými stroji různých variant - jestli odpružené zadní kolo, bezstupňový měnič řemenového pohonu, plošinové stupačky, postranní vozík, aj. Motocykly nezůstaly pouze na trhu ve Francii, ale byly vyváženy nejen do kolonií France, ale i do Spanělska, Belgie, Ruska či Japonska. Behem první světové války dodávala firma armádě především dvouválcovou pětistovku s motorem firmy MAG. Válka měla i na svědomí to, že vedení firmy bylo předáno armádě, protože zeť syna zakladatele Charlese (II) Terrota, Guillaume Duttlinger, byl německého původu.

Nabídka motocyklů Magnat Debon v roce 1934. V roce 1920 založil Monsieur Alfred Vurpillot, energický a impulsivní legionář, společnost pro výrobu Kol, motocyklů a šicích strojů "Societe Lyonnaise". Pod tuto akciovou firmu přeslo dědictví firmy Terrot a částečně vlastnictví výrobce kol a motocyklů v Grenoblu, firmy Magnat Debon. Od té doby v podstatě Terrot a Magnat Debon vyrabely stejne typy motocyklu lišící se pouze v lakování, emblemu a ve výbavě. Po různých reskruktualizacích se Terrot stal předním výrobcem motocyklů ve Francii. V nabídce byly dvoutaktní stroje nové koncepce, k nimž v roce 1923 přibyly stroje se ctyčtaktními motory. V roce 1924 se v nabídce poprvé objevil stroj s vrchovým motorem, označeným nepříliš skromě jak to bývalo běžné i u ostatních výrobců jako Super Sport. Třístupňová převodovka, pohon řetězem, přední a zadní bubnová brzda a maximalní rychlost přes 120km/h působily u tohoto typu s oznacenim "GSS", později "HSS", ale přesvědčivým dojmem. Pouze již dříve patentovaná kyvadlová vidlice působila zastarale. Proto se již v roce 1925 vyměnila za vidlici vahadlovou systému "druid".

Terrot HML, 350ccm, SV, 1934 Zákazník měl na výběr od strojů s 175ccm motorem po stroje s 500ccm motorem, sportovní nebo komfortní modely, turistické nebo dámské motocykly. Mohl sáhnout po strojích Terrot nebo po prakticky identických modelech Magnat Debon, které se v detailech od motocyklu Terrot lišily. V roce 1929 bylo v nabídce 18 různých modelů, některé již s moderní klasickou nádrží. V tomto roce firma oslavila 100.000 motocykl, čimž jasně potvrdila svoji přední pozici mezi francouzskými Terrot LU, 175ccm, dvoutakt, 1933 vyrobci. Finanční krize v roce 1930 zasáhla všechen průmysl. Výrobci si nemohli dovolit nový vývoj, zákazníci se hledali těžko. V roce 1931 se vyrobilo 14.000 motocyklů a kol oproti 24.000 předchozí rok. Firma Terrot přišla se stejnými modely, ale s nižsími cenami. Vyplatilo se. V roce 1932 nastal rekordní rok. Terrot PU, 225ccm, SV, 1933 27.000 strojů upustilo brany továren. Udržitelné to ovšem nebylo, vyrobci museli reagovat na trh, který začal poptávat lehká "kola s pomocným motorem", pro který nebylo potřeba řidičského oprávnění. Podmínkou byla hmotnost do 35kg, max. rychlost do 35km/h a zdvihový objem nesměl překročit 100ccm.

Přesto se firma snažila nabízet a vyvýjet objemnější stroje. V nabídce se objevila nová pětistovka s motorem a převodovkou v jednom bloku, následovala 350tka stejné konstrukce. Dokonce byl nabízen stroj s dvouválcovým večkovým motorem firmy JAP s celkovým objemem 680ccm.

Nutno zmínit i sportovní úspěchy. V roce 1932 Coulon ve třídě 250ccm, Boetsch 350ccm a Gillot 500ccm zajistili Terrotu trojnásobné vítězství. Ve Velké ceně Francie zase kraloval Bergello ve třídě do 175ccm.

Edmond Padovani na své závodní pětistovce. Trochu neklidu jezdcům a vedení dělal amaterský jezdec a konstruktér Edmond Padovani z Marseille, který jezdil na své 250ccm Moto Guzzi, kterou si sám upravil k obrazu svému. Proto ho firma angažovala do svého týmu. V následujících letech se postaral spolu s týmovými kolegy o mnohá vítězství na francouzských okruzích. Padovani pracoval i na zavodní douválcové pětistovce, která bez problemů dosahovala rychlosti přes 125km/h. Jeho prototyp v roce 1937 byl schopný jet dokonce téměř 180km/h!

Během války jako u jiných vyrobců byla upřednostňována výroba ruzných součástí a strojů pro válečnou mašinerii. Výroba motocyklů avšak pokračovala. Hodně byly vyráběny velkoobjemové stroje, které se hodily k připojení sajdkáry. Nebo probíhala různá vylepšení. Například u některých strojů byly umístěny speciální válce, aby se zvýšila průchodnost terénem a zabránilo se zachycení, případně poškození spodku motocyklu. Samozřejmostí u takového stroje pak byla úprava výfuku či terénní pneumatiky. Přesto ale měly tyto stroje nedostatky, zvlášte pak nepohaněne kolo postranního vozíku. Tohle měla zvládnuté firma Gnome Rhone, která výráběla masivní stroje s lisovaným rámem. Proto bylo určeno, ze i firma Terrot bude takovéto stroje vyrábět. Ty si pak našly cestu na východ, do Maďarska, Československa, Polska..

Terrot ETD, 125ccm, OHV, 1950 Po válce reagovala firma na poptávku po menších a lehčích strojích. V nabídce se vedle čtyřtaktní 350tky a 500vky objevila i čtyřtaktní 125tka. Ta se stala šlágrem. Naopak velký útlum nastal u mopedu s 98ccm motorem. Moda skútrů nenechala chladné ani vedení a konstruktéry v Dijonu, resp. Grenoblu. Po různých neúspěsných experimentalních modelech se v nabídce objevil již úspěšný skútr s motory 99,5ccm a 125ccm. Do konce roku 1953 jich bylo prodáno celkem 27.000. Přes tyto úspechy nebyla firma schopna odolat nastupujícímu automobilovému průmyslu.
Poptávka byla po skútrech a lehkých motocyklech, kde ovšem kralovaly firmy Motobecane a Peugeot. V květnu 1958 firmu převzal Peugeot a výrobu mopedů a motocyklů přemístil do dřívější fabriky Automoto v Saint Etiennu. Poté stroje nesly již emblem Peugeot.


Zdroje:
Hans-Juergen Huse - Franzoezische Motoraeder
http://fr.wikipedia.org/wiki/Terrot
http://fr.wikipedia.org/wiki/Magnat-Debon






DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Strana 1 / 1
Nezodpovězená témata (1/1):
 Pekna stranka venovana znacce Terrot: www.terrot-oldtimer.de
[faux4]      (02. 08. 2017)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
46. Barum Czech Rally Zlín
300 zatáček Gustava Havla 2017
M2T, olej s pošramocenou pověstí
NIPPON RETRO 2017
Suzuki GSF 1200 Bandit
Pérák a kryt karburátoru
Speed Marathon 2017
Honda CB750 F
Značka Stůj, čekej!
Suzuki TL 1000S
Pneumatiky pro Péráka
Classic Show Brno 2017
Stále perspektivní MZ 251 ETZ?
Pérák a tajemné výstavy v New Yorku
Kubánec
Norton Commando 850
Pérák 350
Jawa 350 OHC

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2015
300 zatáček Gustava Havla 2015
Setkání veteránů Holešov
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Kniha Jawa Californian
46. Barum Czech Rally Zlín
Jawa 624, 634
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Mopedy Stadion
300 zatáček Gustava Havla
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352
Setkání veteránů Holešov 2016
Suzuki GSF 1200 Bandit
Motocyklové návěsné vozíky PAv
Classic Show 2015
Oldtimer Festival 2016
Motosraz Křtiny 2015
300 zatáček Gustava Havla 2017
Motocykly ČZ 125/150 c
Zlínská Historic Rally
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš