MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           22.10.2019 02:44         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Neobjevená krása francouzských motocyklů | Francouzské motocykly na našem trhu | Terrot | Peugeot | Motobécane | Monet Goyon | Gnome et Rhone | Renovační projekt: Terrot 250 |



Motobécane (Motoconfort)




  Autor: František Coufal

První motorizovaná kola, rok 1923 Sen se rozplynul v kouři. Alespoň tak začala historie motocyklového výrobce Motobécane. Dva přátelé, kteří se poznali ve firmě SICAM (Sociéte Industrielle de Construction d'Automobiles et de Moteurs), technický inženýr Charles Benoit a obchodní ředitel, původně vystudovaný farmaceut, Abel Bardin, chtěli dobít francouzský trh s vozidlem nazvaným "Pelikán". Tento 350kg vážící stroj měl již za sebou několik testovacích jízd v provozu, když jednou na cestě do Villemonble kompletně schořel. Oba si již nemohli dovolit postavit další vlastní stroj. Naštěstí jeden z válečných přátel Charlese Benoita, se díky svému postavení ve velké bance, postaral, že i přes neúspěch testu, dostali úvěr. Další neúspěch by znamenal ale katastrofu. V roce 1923 založili "Ateliers de la Motobécane" a zaměřili se na konstrukci lehkých motocyklů. Světlo světa tak spatřili dva modely s 175ccm motorem, dámská a pánská verze.

Jejich malá dílna v Pantinu nad Senou by nezvládla průmyslovou výrobu, proto se spojili s jinou firmou, která přinesla prostory a další kapitál. I díky tomu mohli úspěšně konkurovat jiným výrobcům. Zajímavá byla i jejich kostrukce rámu. Kde u ostatních výrobců trubky jednoduše spojily letovaním, v Pantinu nejdříve jejich konce upravili do špice a poté spojené letovali. Motobécane B1, 99ccm, dvoutakt, 1931 Toto konstrukční vylepšení vedlo ke snížení v té době celkem běžnému praskání rámů. Naproti tomu celkem neúčinná byla zadní brzda. Pedály se zpětným chodem přitlačil špalík na ráfek pro řemenový pohon. Proto byla také přidána brzda přední. Sice žádné perfektní řešení, ale dvě brzdy zas nepatřily mezi standart dvacátých let.

Tento motocykl měl ve Francii nebývalou popularitu. Celkem se ho vyrobilo přes 150.000 exemplářů. Od roku 1926 také s dvourychlostní převodovkou. Zakladatelé si ovšem byli vědomi, že nemůžou svou budoucnost vsadit pouze na úspěsnou 175tku. Motobécane byl ovšem synonymem pro jednoduché a cenově dostupné stroje. Proto se rozhodli v prosinci 1926 založit stoprocentní dceřinou společnost, která by vyráběla luxusnější a větší stroje - Motoconfort. PPrvním motocyklem této značky se stal typ MC1 s motorem o 308ccm. Pro svou spolehlivost se za něj nemusela stydět ani mateřská společnost, proto se od roku 1927 začaly objevovat motocykly stejné konsktrukce jak s nápisem Motoconfort, tak Motobécane, lišící se povětšinou jen lakováním. V roce 1928 přišla změna v podobě pohonu řetezem, později i klasické nádrže. Nabídku doplnila rovněž dvoutaktní 250tka. Koncem roku rovněž přišli na trh se čtyřtaktními stroji s anglickými motory Blackburne, o 350 a 500ccm.

Firma samozřejmě nezapomněla ani na lidový stroj. B.M.A., jednoduchý motocykl, spíš připomínající motorizované kolo, s motorem 99,3ccm, s váhou 30kg a rychlostí 30km/h přesně zapadal do nových předpisů, dle kterých pro takovýto motocykl nemuselo byt řidičské oprávnění. I spotřeba 1,25 litrů přesvědčovala k výměně místo klasického kola.

Motobécane, B75, 500ccm, OHC, 1931 Na podzim roku 1929 na sebe firma upoutala na pařížském salonu pozornost. Pro francouzský průmysl dosud nevídané, představila luxusní pětistovku s čtyrválcovým spodovým řadovým motorem. Spíš než sportovní, turistický charakter motocyklu, trubkový rám, přední vidlice Webb s jednou pružinou, pohodlný, komfortní stroj. Přes počáteční potíže s chlazením firma stroj dále vylepšovala, nabídku rozšířila i o sedmsetpadesátku ohc. Ovšem finanční krize takovýmto strojům nepřála. V Pantinu ale nečekali a přišli na trh se stroji menších kubatúr, za to však s novou koncepcí, s motorem a prevodovkou v jednom bloku vlastní konstrukce. Tím se stali nezávislí na anglických výrobcích, navíc s příznivější cenou. V roce 1931 bylo v nabídce 13 různých modelů s blokovým motorem, od cestovní 175tky po sportovní pětistovku s vrchovým motorem.

Motobécane R55C, Superculasse, 500ccm, OHV, 1939 Ve třicátých letech působil ve firmě brilantní designer Geo Ham, jehož rukopis je na motocyklech patrný. Esteticky pusobily motocykly uhlazeně. Smyslem pro souhru detailů jako tvar nádrže, blatníků, výfuků, doplněné lakovaním a čistými přechody se vyznačovaly stroje Motobécane či Motoconfort. Nezaostávala ani technika, za zmínku stojí okruhové mazání, které Motobécane S5C, Grand Sport, 500, OHV, 1935 navíc působilo jako chlazení motoru. Přesto všechno byl pomalu znát odliv zákazníků a požadavek trhu po lehčích strojích. V roce 1936 se objevilo v nabídce dvoutaktní 100ccm motokolo, které navázalo na předešlé úspěchy lehkých strojů. Následně přišla i verze s 64ccm a od roku 1943 s 50ccm motorem. Tato motokola v podstatě zachránila firmu během chudých válečných let.

Motobecéne Mobylette, 50ccm, dvoutakt, 1949 Po válce z nabídky, krom modernizované 350tky, předválečné modely zmizely. Čas patřil lehkým strojům. V roce 1949 slavil debut nový bestseller - Mobylette. Tohoto lehkého mopedu se prodalo přes milion exemplářů. Dodnes je možné na francouzských silnicích tuto dvoutaktní padesátku potkat. V nabídce se objevily i motocykly o 125ccm, 175ccm, 350ccm, čtyřtakní, jak s SV, tak OHV rozvodem, které byly různě během šedesátých a sedmdesátých let modernizovány. Vzhledem k tomu, že firma se již od svého vzniku soustředila na lehčí praktické motocykly, nečekal ji osud jako jiné Motoconfort U26C, 175ccm, OHV, 1955 francouzské výrobce, které zanikly na přelomu 50. a 60. let. V roce 1973 dokonce představila odvážnou dvoutakní tříválcovou pětistovku, již s elektronickým vstřikováním paliva! K sériové výrobě ale nedošlo, v prodeji se objevila menší dvoutaktní tříválcová 350tka s klasickými karburátory Gurtner. Narodní hrdost ovšem skončila v září 1986, kdy dědictví Charlese Benoita a Abela Bardina koupila japonská Yamaha.


Zdroje:
Hans-Juergen Huse - Franzoezische Motoraeder





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Suzuki GSX-R 1100 M
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2017
Slovácký okruh 2018
Cena města Jičína 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Česká Tourist Trophy 2016
NIPPON RETRO 2019
Pérák 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Evropský festival Route 66
Pérák 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2018
300 zatáček Gustava Havla
Setkání veteránů Holešov
Pérák 2015
Setkání veteránů Holešov 2016
Jarní cena Brna 2018
NIPPON RETRO 2018
Czech Drive 2018
Pérák 2017
Star Rally 2017
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš