MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.12.2017 08:00         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Neobjevená krása francouzských motocyklů | Francouzské motocykly na našem trhu | Terrot | Peugeot | Motobécane | Monet Goyon | Gnome et Rhone | Renovační projekt: Terrot 250 |



Gnome et Rhone




  Autor: František Coufal

Logo firmy Gnome et Rhone Tento výrobce se zapsal do historie hlavně jako výrobce hvězdicových motorů znamých z letadel období prvné světové války. Již od roku 1895 vlastnil francouzský inženýr Louis Seguin menší dílnu na výrobu spalovacích motorů. V roce 1905 pak s několika přáteli založili firmu "Sociéte des Moteurs Gnome". Jejich sedmiválcový motor se společným klikovým hřídelem byl velmi hospodárný a spolehlivý, proto se ihned prosadil, dokonce se v licenci vyráběl i v jiných zemích. V roce 1912 se na trhu objevil rovněž úspěsný konkurent s motory pro letecký průmysl, Sociéte des moteurs Le Rhone. Po vypuknutí první světové války došlo pod vlivem státu ke spojení firem v Gnome et Rhone, která nadále úspěšně vyráběla motory do letadel. Jejich motorům veřili nejen francouzští (Caudron, Morane, Sped.), ale i angličtí (de Havilland, Vickers, Sopwitch), italští (Caproni), rušští (UI) a dokonce i němecští výrobci letadel (Fokker). Po první světové válce přirozeně opadla poptávka po leteckých motorech, hledal se nový program pro rozjeté fabriky. Zkoušela se výroba šicích strojů, strojů pro dílny, nahradních dílů pro různá vozidla, včetně motorů. Vyrobilo se i několik prototypů vlastních automobilů. Vše ne příliš úspěšně.

Gnome et Rhone, v licenci ABC, 398ccm, boxer Ještě v roce 1919 se začal vyrábět pod licencí anglického výrobce "All British Cycle" dvouválcový motocykl. Vrchová čtyřtaktní dvouválcová čtyřstovka s dvěma válci ležících proti sobě s výkonem cca. 9ks při 5000 otáčkách představovala spolehlivý stroj se sportovními ambicemi.
Dvojitý rám plně obklopující válce nejenže chránil válce před mechanickým poškozením při případném pádu, ale bylo možné jednoduše v případě nepříznivého počasí na něj umístit kryty nohou. Pohon zadního kola zajisťoval článkový řetěz, přední vidlice byla vahadlová s jednou pružinou, obě kola bržděná půlbubnovou brzdou. Na svou dobu neuvěřitelně moderní motocykl. v roce 1920 přišla verze s motorem o 497,5ccm. Do konce roku 1924 bylo prodáno asi 1600 těchto velmi spolehlivých motocyklů. Co jiného také čekat od zkušeného výrobce letadlových motorů.

Gnome et Rhone, model D2, 500ccm, OHV

Následovaly neméně kvalitní modely čtyřtaktních pětistovek B, C, D a lehčí dvoutaktní dvěstěpadesátky E. V roce 1925 se objevila v nabídce dvoutaktní stopětasedmdesátka, model H s blokovým motorem. Charakteristické pro něj je, že má svod výfuku vyvedený nezvykle vzadu. Firmě se dařilo, rozšiřovala své výrobní prostory, nejen proto, že z bran vyjížděly kvalitní a spolehlivé stroje, ale také proto, že si většinu komponent byla schopná vyrobit sama. Od všech součástní motoru, převodovek, přes rámy, plechové díly, až po všelijaké drobnější díly. Pouze snad ráfky, karburátory a zapalování nakupovali od dodavatelů. Ikdyž na některých strojích se objevují i vlastní karburátory.

Gnome et Rhone, model D4, 500ccm, OHV

Časopis Motor Revue v roce 1927 napsal, že je samozřejmé, že taková továrna, která vyrábí nejlepší letadlové motory, vyrábí také nejlepší motocykly. Takovým byl například model D2 s motorem o 500ccm s rozvodem OHV. Výkon 18 konských sil zajistil bezpecně rychlost přes 120km/h, pokud se namíchala směs benzínu a benzolu tak se stroj rozjel i na 130km/h. V té době tím patřil mezi nejrychlejší sériově vyráběné motocykly. Vše má ovšem i stinné stránky a tou byl u tohoto motocyklu trubkový rám, který občas praskal. To bylo odstraněno s příchodem následujícího modelu D4, již s klasickou nádrží, oproti podrámové u D2. S tímto motocyklem získali tovární jezdci Bernard, Langlais a Naas první a třetí místo v závodu Paris - les Pyrenees - Paris nebo první místo na okruhu des Vosges. Pro jezdce, kteří neměli sportovní ambice a spíše toužili po cestovním motocyklu, tu byl model D3, s motorem o 500ccm s rozvodem SV.

V říjnu 1928 představila firma svůj první čtyřtaktní blokový motor, v modelu E3. Tento lehký motocykl s trukovým rámem byl poháněn motorem o 250ccm. V roce 1929 byla nabídka rozšířena o model M1, rovněž s trubkovým rámem, klasickou nádrží a blokovým motorem o 306ccm. K samozřejmé výbavě tohoto motocyklu patřilo již elektrické osvětlení. Reálná maximální rychlost byla přes 90km/h, garantovaná pak 85km/h. Každý motocykl byl testován na Boulevardu Kellerman v Paříži a pokud nedosáhl garantované rychlosti, nebyl uvolněn na trh. Vůbec firma Gnome Rhone byla tiskem velmi chválena za organizaci výroby. Běžnou byla například kontrola jakosti, kdy se náhodně vybíral jeden z deseti motocyklů, a ten byl pak oproti standartnímu prozkoušení podroben důkladnému.

Gnome et Rhone, model X, 750ccm, boxer, OHV

V roce 1930 se rozjela výroba motocyklů s lisovanými rámy. Tyto převážně těžší motocykly byly poháněny dvouválcovými motory s protilehlými válci s rozvodem SV, později i OHV. Přenos na zadní kolo byl zajištěn pro vyšší životnost kardanem. Určením byly jako cestovní stroje, případně pro jízdu s postranním vozíkem. V roce 1933 rozšířili nabídku stroje s jednoválcovými blokovými motory o 250ccm s třírychlostní převodovkou. Motocykly s lisovanými rámy si nacházelo stále více zákazníků a tak v roce 1935 firma opustila výrobu motocyklů s rámy trukovými. Naopak rozšíříla nabídku o těžký motocykl s motorem o 750ccm. Zájem samozřejmě o tyto stroje měla také francouzská armáda, pro kterou byla dělána různá vylepšení, kvůli průchodnosti volným terénem. Známým je například model AXII s motorem o 800ccm s rozvodem SV, s pětistupňovou převodovkou se zpátečkou, se záměnnými koly pro motocykl a postranní vozík, s náhradním kolem umístěným vzadu na postranním vozíku. Tyto stroje si pak během druhé světové války našly cestu do Německa, Polska, Československa, Maďarska, Sovětského svazu i Afriky. Produkce ostatních motocyklů se během této doby zastavila, výroba byla soustředěna krom lehké dvoutaktní stovky právě na tyto těžké a pro vojenské účely vhodné motocykly. Mimojiné, model R1, lehký stroj s lisovaným rámem byl posledním motocyklem čistě firmy Gnome Rhone.

Gnome et Rhone, Major, 350ccm, SV

Po válce došlo ke sloučení společně s Renaultem a Societe des moteurs Lorraine pod jednu střechu do společnosti SNECMA. Výroba motocyklů Gnome Rhone avšak nadále pokračovala. Trh ale požadoval lehké a levné motocykly sloužící jako dopravní prostředek. Přišel vylepšený model R2 ještě s lisovaným rámem a vahadlovou přední vidlicí, s dvoutaktním motorem o 125ccm. V roce 1948 byl nahrazen modelem R3 s trubkovým rámem s přední telekopickou vidlicí. Zadní odpružení přišlo až s modelm R5, kdy v nabídce byly i varianty s motory o 175ccm a 200ccm. Ovšem to byly jedny z posledních motocyklů, které pak koncem padesátých let opustily továrnu v Gennevilliers. Výroba se ale nezastavila, dodnes se zde vyrábí motory a jiné komponenty pro letecký průmysl.

Gnome et Rhone, model R2, 125ccm


Zdroje:
Hans-Juergen Huse - Franzoezische Motoraeder
http://www.amicalegnomerhone.net



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
Jawa 624, 634
Pérák a Turbo
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Oldtimer Festival 2016
Pérák 2016
Pérák 2017
Honda CBR 900 RR Fireblade
Pérák 2015
Renovace motocyklů Jawa Californian
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Grand Prix Bugatti 2016
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Setkání veteránů Holešov
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Honda CB750 F
Kniha Jawa Californian
Jarní MotorTechna 2015
NIPPON RETRO 2015
300 zatáček Gustava Havla
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš