MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.6.2019 02:35         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Poválečné motocykly ČZ | Zahraniční projekty strakonické ČZ | Motocykly ČZ do celého světa | ČZ kolem světa | Motocykly ČZ 125 A | Motocykly ČZ 125 b | ČZ 125 b ve výjimečném nálezovém stavu | Prototyp ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 b, t v nálezovém stavu | O jedné renovaci motocyklu ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 t | Renovační deník motocyklu ČZ 125 t | Galerie motocyklů ČZ 125 t | Motocykly ČZ 125/150 c | Motocykly ČZ 125/150 c v nálezovém stavu | Galerie motocyklů ČZ 125/150 c | Poznatky z renovace, údržby a provozu motocyklů ČZ | Citlivě restaurovaný motocykl ČZ 150 c | Tříkolová rikša ČZ 125/150 | Přívěsný vozík ČZ | Orthopedia, tříkolová vozítka pro invalidy | Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352 | ČZ 125 Orthos, tříkolka pro invalidy | Ze života Jawy-ČZ 150 typ 352 | Z Čech do Austrálie na ČZ 150 c | Jak udržovat CZ 150 C |
ČZ 125 b vzorkové série   V nedávné době se v inzerci objevilo velice dobře zachovalé torzo motocyklu ČZ 125 b. Zjevně šlo o motocykl první vzorkové série, určený zejména k prezentaci a je více než pravděpodobné, že tento motocykl vlastně nikdy nejel. To však nic nemění na skutečnosti, že jde o velice zajímavý dobový artefakt. Majitel se jej snažil prodat opakovaně vícero různými způsoby. U koho nyní tento motocykl skončil, mi není jasné. Pevně věřím, že jej koupil někdo, kdo jej bude moci představit široké veřejnosti. Ostatně k tomuto účelu byl tento motocykl určen.

Sledujte diskusi na VeteránForu.



Prototyp ČZ 125 b




  Autor: Jiří Bartuš


  Motocykly vzorkové série však již byly výsledem postupného vývoje, jehož počátky spadají do období Druhé světové války. Konstruktéři vedení známým konstruktérem J. F. Kochem se zjevně v mnohých detailech inspirovali v úspěšném lehkém motocyklu DKW 125 RT.

  O tom, že se konstruktéři inspirovali správným motocyklem, svědčí fakt, že konstrukci motocyklů DKW 125 RT převzaly, v rámci válečných reparací, mnozí výrobci motocyklů vítězných mocností. Britská BSA je vyráběla pod názvem BSA Bantam. Sovětský Svaz ukořistil celé vybavení továrny DKW a ve výrobě DKW 125 RT pokračoval v Sovětském Svazu pod jménem Moskva M1A. DKW 125 RT jako lehkou stopětadvacítku Hummer vyráběl nějaký čas i Americký Harley-Davidson, kterou na domácím trhu konkuroval našim motocyklům ČZ 125 A a ČZ 125 b (t). Téměř 100% kopií DKW 125 RT byl první motocykl značky Yamaha typ YA-1. V mateřském podniku DKW, který sídlil v sovětské okupační zóně, pokračovali ve výrobě DKW 125 RT pod názvem MZ. Zjevné stopy inspirace DKW 125 RT lze nalézt i na polských motocyklech SHL, maďarských Csepel, japonských Kawasaki a italských Mival. DKW 125 RT se tak ve své době stala nejčastěji kopírovaným motocyklem na světě.



Prototyp ČZ 125 b na tovární fotografii
Dobová tovární fotografie je zajímavá tím, že dokresluje techniku fotografování motocyklů pro reklamní účely.
Motocykly byly fotografovány za denního světla ve venkovním prostředí před bílým plátnem. Výsledné fotografie byly pro účely tisku reklamních letáků a návodů retušovány takzvanou americkou retuší.


  Zřejmě nejstarším představeným prototypem motocyklu ČZ 125 b je motocykl na nedatované tovární fotografii, zřejmě pocházející z roku 1946. Motocykl nese mnoho shodných rysů s pozdější sériovou produkcí, ale v několika detailech se liší. Na první pohled upoutá černý kryt použitého zapalování Noris. To bylo pro sériové motocykly nahrazeno domácí kopií zapalování Bosch. Vyrábět kopii zapalování bylo možné díky poválečnému uvolnění německých patentů. Stejný postup byl zvolen i pro výrobu karburátorů Jikov 2916, které mají svůj vzor v karburátorech Graetzin.

  Jako pozůstatkem po lehkém zapalování Noris zůstaly motoru veliké setrvačníky, které byly nahrazeny malými až s nástupem inovovaných motorů ČZ 125/150 model C.

  Z bočního pohledu zaujme netradiční doplnění znaku na nádrži třemi fáborkami a bohaté linkování. Pro sériové motocykly však zvítězil konzervativní pohled na design motocykl. Na prototypovém motocyklu je též zajímavé umístění houkačky v přední části, náhon tachometru vedený od předního kola a skrtz zadní kolo prosvítá veliká boční schránka.

  Motocykl v prototypovém provedení se do dnešních dnů nedochoval. Bylo by však jistě velice zajímavé znát jeho osudy. Zná je však někdo?





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Reportáže
Česká Tourist Trophy 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Cena města Jičína 2018
Pérák 2015
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2018
Pérák 2018
300 zatáček Gustava Havla
Česká Tourist Trophy 2018
Jarní cena Brna 2018
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Kniha Jawa Californian
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Nepomucký trojúhelník 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Pérák 2017
Barum Czech Rally Zlín 2017
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Oldtimer Festival 2016
Star Rally 2017
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš