MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           16.12.2017 10:05         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Poválečné motocykly ČZ | Zahraniční projekty strakonické ČZ | Motocykly ČZ do celého světa | ČZ kolem světa | Motocykly ČZ 125 A | Motocykly ČZ 125 b | ČZ 125 b ve výjimečném nálezovém stavu | Prototyp ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 b, t v nálezovém stavu | O jedné renovaci motocyklu ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 t | Renovační deník motocyklu ČZ 125 t | Galerie motocyklů ČZ 125 t | Motocykly ČZ 125/150 c | Motocykly ČZ 125/150 c v nálezovém stavu | Galerie motocyklů ČZ 125/150 c | Poznatky z renovace, údržby a provozu motocyklů ČZ | Citlivě restaurovaný motocykl ČZ 150 c | Tříkolová rikša ČZ 125/150 | Přívěsný vozík ČZ | Orthopedia, tříkolová vozítka pro invalidy | Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352 | ČZ 125 Orthos, tříkolka pro invalidy | Ze života Jawy-ČZ 150 typ 352 | Z Čech do Austrálie na ČZ 150 c | Jak udržovat CZ 150 C |
  Součástí rozsáhlých společenských změn, započatých ihned po skončení války, byly snahy o přechod na plánované centrálně řízené hospodářství. Nedlouho po skončení války se zástupci motocyklových výrobců na Ústředním svazu průmyslu dohodli na rozdělení sfér v motocyklovém průmyslu podle objemových tříd. ČZ byla přidělena kubatura 125 cm3, Jawě 250 cm3 a Ogaru 350 cm3. Účelem dohody bylo zamezení vzájemné konkurence jak na domácím trhu, tak při předpokládané expanzi na trzích zahraničních. Původním předpokladem bylo prosadit se na válkou postiženém německém trhu v konkurenci zejména britských motocyklových výrobců.


Motocykly ČZ 125 b




  Autor: Jiří Bartuš


Výrobce: Česká Zbrojovka, národní podnik, Strakonice
Rok výroby: 1947
Platí pro výrobní čísla od 150005 do 160724

  Prvním novým poválečným typem vyrobeným ve Strakonické ČZ byl motocykl ČZ 125 A. Tento motocykl přímo vycházel z oblíbeného předválečnéhu motokola ČZ 98. Využití většiny dílů z předválečného typu, včetně využití starých zásob, usnadnilo rozjezd výroby ve Strakovicích během prvních poválečných let.

  Souběžně s rozběhem výroby předválečných modelů a modelu ČZ 125 A probíhal vývoj motocyklu nové koncepce. Konstruktéři, vedení známým konstruktérem J. F. Kochem, se při vývoji nového motocyklu zjevně v mnohých detailech inspirovali v úspěšném lehkém motocyklu DKW 125 RT.

  O tom, že se konstruktéři inspirovali správným motocyklem, svědčí fakt, že konstrukci motocyklů DKW 125 RT převzaly, v rámci válečných reparací, mnozí výrobci motocyklů vítězných mocností. Britská BSA je vyráběla pod názvem BSA Bantam. Sovětský Svaz ukořistil celé vybavení továrny DKW a ve výrobě DKW 125 RT pokračoval v Sovětském Svazu pod jménem Moskva M1A. DKW 125 RT jako lehkou stopětadvacítku Hummer vyráběl nějaký čas i Americký Harley-Davidson, kterou na domácím trhu konkuroval našim motocyklům ČZ 125 A a ČZ 125 b (t). Téměř 100% kopií DKW 125 RT byl první motocykl značky Yamaha typ YA-1. V mateřském podniku DKW, který sídlil v sovětské okupační zóně, pokračovali ve výrobě DKW 125 RT pod názvem MZ. Zjevné stopy inspirace DKW 125 RT lze nalézt i na polských motocyklech SHL, maďarských Csepel, japonských Kawasaki a italských Mival. DKW 125 RT se tak ve své době stala nejčastěji kopírovaným motocyklem na světě.

Prototyp ČZ 125 b na tovární fotografii   Zřejmě nejstarším představeným prototypem motocyklu ČZ 125 b je motocykl na nedatované tovární fotografii, zřejmě pocházející z roku 1946. Motocykl nese mnoho shodných rysů s pozdější sériovou produkcí, ale v několika detailech se liší. Na první pohled upoutá černý kryt použitého zapalování Noris. To bylo pro sériové motocykly nahrazeno domácí kopií zapalování Bosch. Vyrábět kopii zapalování bylo možné díky poválečnému uvolnění německých patentů. Stejný postup byl zvolen i pro výrobu karburátorů Jikov 2916, které mají svůj vzor v karburátorech Graetzin.
  Jako pozůstatkem po lehkém zapalování Noris zůstaly motoru veliké setrvačníky, které byly nahrazeny malými až s nástupem inovovaných motorů ČZ 125/150 model C.



  Motocykl ČZ 125 b byl poprvé oficiálně představen na prvním poválečném mezinárodním veletrhu v Paříži v říjnu roku 1946. Jednalo se motocykl pocházející z předvýrobní vzorkové série a tak se od pozdějších sériových v několika detailech lišil.

Motocykl ČZ 125 b vystavený na Autosalonu v Paříži v říjnu roku 1946
Fotografii motocyklu ČZ 125 b, pocházejícího z první vzorkové série, přinesl časopis Auto číslo 12 roku 1946


ČZ 125 b vzorkové série   V nedávné době se v inzerci objevilo velice dobře zachovalé torzo motocyklu ČZ 125 b. Zjevně šlo o motocykl první vzorkové série, určený zejména k prezentaci a je více než pravděpodobné, že tento motocykl vlastně nikdy nejel. To však nic nemění na skutečnosti, že jde o velice zajímavý dobový artefakt. Majitel se jej snažil prodat opakovaně vícero různými způsoby. U koho nyní tento motocykl skončil, mi není jasné. Pevně věřím, že jej koupil někdo, kdo jej bude moci představit široké veřejnosti. Ostatně k tomuto účelu byl tento motocykl určen. Sledujte diskusi na www.veteranforum.cz.

ČZ 125 b   Sériová výroba nového motocyklu ČZ 125 b započala na počátku roku 1947. V sérii již byl motocykl osazen motorem 125 cm3 jenž byl oproti prototypovému vybaven setrvačníkovou zapalovací magnetkou BOSCH-ČZ a karburátorem Jikov 2916.

  Motocykly ČZ 125 b vytvořily jen krátkou, ale důležitou epizodu v historii strakonické továrny. Ve snaze o co nejrychlejší start výroby nového typu motocyklu byly konstruktéři nuceni využít zastaralé vahadlové vidlice a koženého sedla, přičemž netrvalo však ani rok aby byly oba tyto konstrukční prvky nahrazeny.

  Pohled do zákulisí výroby motocyklů ČZ 125 b

Tovární fotografie zachytily pásovou výrobu motocyklů v ČZ Strakonice v roce 1947, kdy se naplno rozběhla výroba motocyklů ČZ 125 b.


ČZ 125 b, rok výroby 1947
  V samostatném oddíle představuje motocykl ČZ 125 b, rok výroby 1947 v nálezovém stavu rovnajícím se stavu kdy motocykl před šedesáti lety právě vyjel z továrny. Dokonalý stav motocyklu lze připsat jedině jeho mnohaletému garážování v klimatizovaném prostoru.  více |


ČZ 125 b


Přední teleskopická vidlice motocyklu ČZ 125 t     ČZ 125 t

  Motocykly byly hned od počátku neustále vylepšovány. Ještě během roku 1947 došlo k postupnému nahrazení jak vidlice za teleskopickou, tak i sedla za sedlo nového tvaru s pryžovým potahem. Motocykl vybavený teleskopickou vidlicí byl označován jako typ ČZ 125 t (některé reklamní materiály udávají tento typ jako bt). Snadnost výměny vahadlové vidlice za teleskopickou vedla mnoho majitelů k jejich výměně. V případě, že je motocykl ČZ 125 vybaven teleskopickou vidlicí, je jediným spolehlivým vodítkem k určení správného typu výrobní číslo (čerpáno z knihy Libora Mačíka Naše motocykly - II.díl ČZ 1930-1953). U výrobních čísel v rozmezí 160276 – 160724 nelze spolehlivě určit přesný typ, protože v tomto období byly montovány motocykly obou provedení.

  Přední teleskopická vidlice se poprvé objevuje na prototypu konstruktéra F. J. Kocha, jenž navrhl motocykl s mnoha progresivními prvky. Výfuky, jenž tvořily součást rámu, byly současně nosníky pro teleskopy zadního kola. Sedlo bylo odpruženo centrální tlačnou pružinou uloženou v sedlové trubce. Prototyp F. J. Kocha sloužil jako ideový základ několika továrních speciálů, jenž v roce 1947 úspěšně absolvovaly Mezinárodní motocyklovou šestidenní ve Zlíně.  pokračování |







Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák a Turbo
Šolcovy zatáčky 2017
Jawa 624, 634
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Veteráni Moravským Slováckem 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Oldtimer Festival 2016
Renovace motocyklů Jawa Californian
Pérák 2015
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Pérák 2017
Podzimní MotorTechna 2015
300 zatáček Gustava Havla 2015
Setkání veteránů Holešov
Setkání veteránů Holešov 2016
Grand Prix Bugatti 2016
Motosraz Křtiny 2015
NIPPON RETRO 2015
Kniha Jawa Californian
300 zatáček Gustava Havla 2017
Česká Tourist Trophy — IRRC
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš