MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           16.7.2018 14:31         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Poválečné motocykly ČZ | Zahraniční projekty strakonické ČZ | Motocykly ČZ do celého světa | ČZ kolem světa | Motocykly ČZ 125 A | Motocykly ČZ 125 b | ČZ 125 b ve výjimečném nálezovém stavu | Prototyp ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 b, t v nálezovém stavu | O jedné renovaci motocyklu ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 t | Renovační deník motocyklu ČZ 125 t | Galerie motocyklů ČZ 125 t | Motocykly ČZ 125/150 c | Motocykly ČZ 125/150 c v nálezovém stavu | Galerie motocyklů ČZ 125/150 c | Poznatky z renovace, údržby a provozu motocyklů ČZ | Citlivě restaurovaný motocykl ČZ 150 c | Tříkolová rikša ČZ 125/150 | Přívěsný vozík ČZ | Orthopedia, tříkolová vozítka pro invalidy | Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352 | ČZ 125 Orthos, tříkolka pro invalidy | Ze života Jawy-ČZ 150 typ 352 | Z Čech do Austrálie na ČZ 150 c | Jak udržovat CZ 150 C |
Fotografie



Orthopedia, tříkolová vozítka pro invalidy




  Autor: Jiří Bartuš


Výrobce: Orthopedia, národní podnik, Praha - Bubeneč
Rok výroby: 40. - 50. léta 20. století



Orthopedia   Díly motocyklů ČZ 125/150 a později i motocyklů Jawa-ČZ sloužily jako základ pro výrobu invalidních tříkolových vozítek výrobního družstva Orthopedia.
Historie výrobce vozítek Orthopedia         Autor: Jiří Carmine

  Dovolte, abych se pokusil přispět alespoň zprostředkovanou informací o původu invalidních vozítek značky Orthopedia v intencích mně známých skutečností. Předesílám, že jsem ročník narození 1955, tudíž moje informace ani nemohou být jiné, než zprostředkované. Zde se tedy pokusím nastínit alespoň určitou posloupnost co se týče výrobce samotného.

  Za první republiky bylo v Praze - Bubenči na Uralském náměstí takovým - jakýmsi tehdejším svazem invalidů (patrně z 1. světové války) založeno družstvo pro výrobu ortopedických pomůcek, převážně protéz, pod obchodním názvem ODIP. Toto výrobní družstvo se po druhé světové válce přejmenovalo na družstvo Orthopedia a ke konci 40. a v počátku 50. let se přestěhovalo do prostor bývalé Mautnerovy továrny (za první republiky koželužna, za války zde byly sklady) v Praze - Bubenči do dnešní Papírenské ulice č.3. Zde byla výroba rozšířena z výroby protéz i na výrobu dalších potřeb pro invalidy, tzn. vznikla zde i dílna (provoz) pro výrobu invalidních vozíků, kdy kromě dnes známých vozíků - křesel se zde vyráběly i vozíky na ruční klikový pohon. Od těchto vozíků již nebylo koncepčně (nikoliv konstrukčně) daleko pokusit se o výrobu vozíku, který by nebyl poháněn silou paží, ale spalovacím motorem.
  Tuto informaci Vám mohu poskytnout z toho důvodu, že jsem v této továrně pracoval cca 20 let, a to od r. 1976 do r. 1996 a měl jsem možnost se v té době setkat s některými staršími kolegy - pamětníky, kteří vzpomínali na doby, kdy se zde vyráběly tzv. motoráky. Z jejich informací  jsem pochopil, že se nejednalo o nějaké závratné série, ale o počty zhruba okolo 10 - 20 ks / čtvrtletí, a to po dobu tak maximálně dvou  až tří let -  tuto informaci o vyrobených kusech berte však prosím se značnou rezervou.
  Pro upřesnění  dodávám, že na počátku 60. let se družstvo Orthopedia změnilo na  ERGON, n. p., ten pak na ERGON, s. p., a dále pak na ERGON, a. s., která sídlí na uvedené adrese dodnes, avšak výroba všech ortopedických odvětví byla utlumena, prostory tohoto podniku jsou dnes již pouze komerčně pronajímány a pokud vím, v současné době byste zde již marně hledali kohokoliv, kdo by byl přímým pamětníkem výroby těchto užitečných vozítek. Přímými pamětníky by mohli být tak dnešní minimálně pětasedmdesátníci a starší.


  Konstrukce vozítek vycházela z požadavků plného ručního ovládání jednou invalidní osobou. Vzhledem k neustálému vývoji motocyklů, ze kterých byla použita valná většina dílů, docházelo i k změnám v konstrukci vozítek.


  První vozítka využívající komponenty motocyklů ČZ 152b,t a později typu 125/150 c byla určena pro přepravu jedné invalidní osoby a na přídavném sedátku vzadu možného doprovodu. Vozítko bylo zcela uzpůsobeno ručnímu ovládání invalidní osobou.
  pMotor se startoval ručně prodlouženou startovací pákou. Řazení převodových stupňů bylo taktéž ruční prodlouženou řadící pákou.
  Ruční páčky spojky a přední brzdy byly umístěny na rozdvojeném konci dlouhé řídící tyče.
  Plynová otočná rukojeť byla umístěna na samostatné páce, která sloužila též k ovládání táhel zadních brzd.

Vozítko Orthopedia, nálezový stav Vozítko Orthopedia, nálezový stav
  Základ vozítka tvořil trubkový rám s rozměrným sedadlem, na který byla vpředu připevněna otočná odpružená přední vidlice doplněná dlouhou řídící tyčí. Přední vidlice byla zhotovena ohnutím jednoho kusu trubky, ve které jsou na obou koncích suvně uloženy odpružené kluzáky nesoucí přední kolo.Tento druh přední vidlice byl u některých vozítek nahrazen vidlicí ze sériových motocyklů. Příčné listové pero neslo celou rámovou konstrukci vozítka na pomocném rámu, ke kterému byl upevněn motor se zadními koly a blatníky. Svislý posuv rámu byl veden třmeny suvně po svislých trubkách rámu zadních kol.
Vozítko Orthopedia, nálezový stav Vozítko Orthopedia, nálezový stav
  Zajímavostí u některých vozítek byla zadní část rámu za sedadlem, která dle dostupných informací, mohla sloužit pro uchycení sedadla doprovodu.
  Vzhledem k charakteru použití, malosériové výrobě a neustálému vývoji závislém na vývoji použitých dílů sériových motocyklů, se konstrukce jednotlivých vozítek mohla zásadně lišit.

Typové osvědční motorového vozidla
  Invalidní motorová tříkolka Orthopedia rok výroby 1954 výrobního čísla 2446

Typové osvědční motorového vozidla Typové osvědční motorového vozidla Typové osvědční motorového vozidla


Vozítko Orthopedia, 30.9.2006 závod Brno - Soběšice Vozítko Orthopedia, 9.6.2007 Strahwale, Německo

Vozítko Orthopedia, 9.6.2007 Strahwale, Německo Vozítko Orthopedia, 9.6.2007 Strahwale, Německo Vozítko Orthopedia, 9.6.2007 Strahwale, Německo


Vozítko Orthopedia rok výroby 1955 v.č. 341

  Vozítko je zajímavé tím, že zadní kola jsou uložena pevně k rámu a vozítko tedy není nijak odpruženo. Od ostatních vozítek Orthopedia se též liší použitými řídítky. Z dosud získaných informací tedy plyne, že vozítka Orthopedia prošla zcela zásadními konstrukčními změnami a tedy se jednotlivé kusy mohou zcela zásadně lišit.

Vozítko Orthopedia, r.v. 1955 Vozítko Orthopedia, r.v. 1955 Vozítko Orthopedia, r.v. 1955
Vozítko Orthopedia, r.v. 1955 Vozítko Orthopedia, r.v. 1955 Vozítko Orthopedia, r.v. 1955
Vozítko Orthopedia, r.v. 1955 Vozítko Orthopedia, r.v. 1955 Vozítko Orthopedia, r.v. 1955



  Konec výroby motocyklů ČZ 125/150 c a nástup výroby motocyklů JAWA-ČZ 125/150 typ 351/352 si vynutily i změnu konstrukce invalidního vozítka. Koncepce trubkového rámu s rozměrným sedadlem a využitím celé přední části motocyklu s dlouhou řídící tyčí a motorem na levé straně vozítka zůstala nezměměna. Pouze byla přizpůsobena odličným motocyklovým komponentům. Zadní kola byla nově uložena na kyvných ramenech odpružených teleskopickými tlumiči.

Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav

Orthopedia JAWA-ČZ 150, Mototechna rallye 2007 Orthopedia JAWA-ČZ 150, Okolo Elišky 2007

  Vozítka ve své době pomohla mnoha invalidním občanům zapojit se do běžného života. Bohužel jejich značná specifičnost zapříčinila dochování jen mála informací o jejich vývoji, výrobě, prodeji a použití. Pomozte i vy svými informacemi a materiály poodhalit roušku tajemsví těchto zajímavých svědků minulosti.

  Invalidní vozítko Orthopedia můžete spatřit ve filmu Perličky na dně. Hraje důležitou úlohu v povídce Smrt pana Baltazara režiséra Jiřího Menzla na motivy povídek Bohumila Hrabala.



Galerie
 Představení motocyklu ve stavu po renovaci doplněné objektivním posouzením stavu může ostatním renovátorům ukázat směr. Vše ostatní jej již jen otázkou možností a svědomí renovátora.
Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav  Orthopedia JAWA-ČZ 150

    (stav po rekonovaci a nálezový stav)

  Vozítko vlastní Petr Bartoníček

Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav
Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav
Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav  Orthopedia JAWA-ČZ 150

( nálezový stav, Jarní MotorTechna Brno 2004)

  Vozítlo bylo nabízeno na burze během Jarní MotorTechny 10.4.2004.
Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav
Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav

Orthopedia JAWA-ČZ 150, nálezový stav  Orthopedia JAWA-ČZ 150

( nálezový stav, Oldtimer festival 2003)

  Vozítlo bylo nabízeno na burze během Oldtimer festivalu ve Slavkově u Brna 28.6.2003.




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (9/9): Strana 1 / 1
 Ahoj.Nemá někdo ještě další podklady na Ortopedii,co jsou na ni použity kývačkový komponenty?Přemýšlím,že bych si postavil repliku do mé sbírky kývaček,protože nepředpokládám že bych ji sehnal pro mě cenově dostupnou.Díky za pomoc.    [Veteranista]    (20. 09. 2007)
 Ahojte . Náhodou so ntrafil na tému čz ortopédia . Môj dedu ju vlastnil nemal nohu . Vozil ma ako maleho sediac na doske pod nohami . Je mi to lúto že som ju nezchoval . Vtedy sa moco tom nerozmýšlalo že to raz bude rarita veterán    [rudo ]    (05. 07. 2018)
 po com asi idu orthopedie?viem o kivackovej ta sa mi tak az nepaci a chcel za nu 35 zdalo sa mi hodne.dik za info!!    [had]    (06. 11. 2007)
Přidat odpověď    (2)
 Dobrý den. Dostal jsem od kamaráda docela dobrý základ na renovaci Ortopedie, ale nemá žádnou dokumentaci a já také ne. Prosím někoho kdo by mne poradil. Chci jí zrenovovat. Moc děkuji za pomoc. Jirka B    [jiří berg]    (02. 06. 2009)
 zdravím,máte ji komplet sestavenou?    [švec]    (13. 08. 2009)
 dobrý den zašlete mi laskavě detailní foto orthopedie nemám se čeho chytit dík    [jiří švec]    (13. 07. 2009)
 Mám taky rozebranou ortopedii,mohl byste mi zaslat pár fotek i detailních,řazení brzdy,startování atd.Předem dík.    [jiří švec]    (13. 07. 2009)
 Dobrý den, jsem majitelem orthopedie na kývačkovém základu.Pojízdná na SPZ - viz foto "okolo Elišky".Jsem z jablonecka.Jarda L.    [laskovsky]    (10. 06. 2009)
Přidat odpověď    (4)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Slovácký okruh 2018
Suzuki GSX 1400
XXII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Czech Drive 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
Japonské klasické motocykly a peníze
Kawasaki ZX-12R
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Barum Czech Rally Zlín 2017
Česká Tourist Trophy 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Šolcovy zatáčky 2017
300 zatáček Gustava Havla 2017
Pérák 2016
XXII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 624, 634
Pérák 2017
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
III. Pohár motorových dvoukolek
Czech Drive 2017
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Setkání veteránů Holešov
Kniha Jawa Californian
Pérák 2015
300 zatáček Gustava Havla 2015
300 zatáček Gustava Havla
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Suzuki GSX 1400
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš