MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.6.2019 03:06         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Poválečné motocykly ČZ | Zahraniční projekty strakonické ČZ | Motocykly ČZ do celého světa | ČZ kolem světa | Motocykly ČZ 125 A | Motocykly ČZ 125 b | ČZ 125 b ve výjimečném nálezovém stavu | Prototyp ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 b, t v nálezovém stavu | O jedné renovaci motocyklu ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 t | Renovační deník motocyklu ČZ 125 t | Galerie motocyklů ČZ 125 t | Motocykly ČZ 125/150 c | Motocykly ČZ 125/150 c v nálezovém stavu | Galerie motocyklů ČZ 125/150 c | Poznatky z renovace, údržby a provozu motocyklů ČZ | Citlivě restaurovaný motocykl ČZ 150 c | Tříkolová rikša ČZ 125/150 | Přívěsný vozík ČZ | Orthopedia, tříkolová vozítka pro invalidy | Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352 | ČZ 125 Orthos, tříkolka pro invalidy | Ze života Jawy-ČZ 150 typ 352 | Z Čech do Austrálie na ČZ 150 c | Jak udržovat CZ 150 C |
  Konec druhé světové války v roce 1945 odstartoval období mnoha zásadních změn jenž měly přímý vliv na rozvoj výroby motocyklů v Československu. Snaha o pochopení tehdejší situace by měla být prvním počinem zájemce o československé motocykly vyrobené v období po Druhé světové válce. Pro více informací navštivte bonusový článek knihy Jawa Californian  -  Vývoz československých motocyklů do USA po roce 1945, který se snaží toto období mapovat.



Zahraniční projekty strakonické ČZ

Monark - Tempo - Socovel



  autor: Jiří Bartuš


  Motocykly řad b, t i c byly vyváženy do řady zemí celého světa, kde si společně s motocykly Jawa vydobily velmi slušné renomé. Jednou z možností, jak čelit sílící konkurenci či prorazit na nových trzích, byl vznik společného projektu se zavedeným výrobcem působícím v daném teritoriu.


  O využití moderních komponentů motocyklového výrobce ze Strakonic měli zájem výrobci, kteří tradičně takto využívali komponentů zavedených motocyklových výrobců. Do fáze uskutečněných dodávek se postupně dostali tradiční skandinávští výrobci - švédský Monark s finským Tempo a belgický Socovel.

Slibný rozjezd mnoha mezinárodních projektů postupně zhatila měnící se světová politická situace.


Monark


Logo motocyklů Monark
Výrobce: AB Cykelfabriken Monark, Varberg


Část motocyklové produkce firmy Monark

Reklamní leták motocyklové produkce firmy Monark  Švédský výrobce motocyklů, mopedů a bicyklů používal ve svých lehkých motocyklech vlastní konstrukce motory cizích výrobců. Nedostatek výrobních kapacit výrobců motorů počátkem 50. let minulého století jej však přinutil použít motory celé řady různých světových výrobců jako JLO, BSA, HVA, JB a také strakonické ČZ.
 Instatalace každého motoru si tak vyžádala provést mnoho dílčích změn. Parametry a odlišnosti jednotlivých typů motocyklů lze nejlépe vyčíst z instrukční knihy, která byla pro všechny typy společná.
Reklamní leták motocyklové produkce firmy Monark


 Označení motocyklů dle použitého motoru ČZ

Monark M 200 – motor ČZ 125 B – r.v. 1949-1952
Monark M 200 – motor ČZ 125 c – r.v. 1950-1952
Monark M 300   - motor ČZ 150 c – r.v. 1950-1952

Všechny tři typy motocyklů byly vždy opatřeny červeným lakem


Instrukční kniha motocyklů Monark, úvodní strana Instrukční kniha motocyklů Monark, poslední strana Instrukční kniha motocyklů Monark, 4. strana
Instrukční kniha motocyklů Monark, 9. strana Instrukční kniha motocyklů Monark, 12. strana Instrukční kniha motocyklů Monark, 13. strana Instrukční kniha motocyklů Monark, 14. strana
Instrukční kniha motocyklů Monark, 16. strana Instrukční kniha motocyklů Monark, 20. strana Instrukční kniha motocyklů Monark, 21. strana Instrukční kniha motocyklů Monark, 22. strana
Ukázky z instrukční knihy určené pro motocykly Monark


Štítek motocyklů Monark, kresba Štítek motocyklů Monark

Monark


Motocykl Monark M 200 b          Monark M 200 s motorem ČZ 125 B

 Motocykl Monark M200 b využíval kompletní motor ČZ 125 B s dekompresorem.
 Motocykl byl vybaven pneumatikami o rozměru 2,75'' x 19''. Pohotovostni hmotnost činila 85 Kg. Přední expanzní bubnová brzda měla průměr 100mm, zadní 150mm. Přední vidlice byla teleskopická. Palivová nádrž měla objem 8litrů.

 Od běžné produkce motocyklů Monark řady M200 se motocykl vybavený motorem ČZ lišil zejména výfuky, nádrží, krytem řetězu, rozetou, stojanem, stupačkami a světlomety.

Katalog rozdílových náhradních dílů, úvodní strana Katalog rozdílových náhradních dílů, str. 12 Katalog rozdílových náhradních dílů, str. 13 Katalog rozdílových náhradních dílů, str. 14 Katalog rozdílových náhradních dílů, str. 15 Katalog rozdílových náhradních dílů, str. 16 Katalog rozdílových náhradních dílů, str. 17
Ukázky z katalogu rozdílových náhradních dílů


Motocykl Monark M 200 Motocykl Monark M 200
Motocykl Monark M 200 Motocykl Monark M 200 Motocykl Monark M 200
Motocykl Monark M 200    majitel Anders Österberg, Sweden


         Monark M 300

 Motocykl Monark M300 využíval mimo kompletního motoru ČZ 150 c i světlomet ČZ s přepínačem a tachometrem a řetěz ČZ.
Motocykl Monark M 300 Motocykl č.33, 1950, ročník II.
Motocykl Monark M 300 Informace o motocyklech Monark s motory ČZ
v časopise Motocykl č.33, 1950, ročník II.



Katalog náhradních dílů Monark M 300

Katalog náhradních dílů Monark M 300

Motocykl Monark M 300 Motocykl Monark M 300 Motocykl Monark M 300
Motocykly Monark M 300, současný stav


         Monark Brazil

Pravé víko motoru ČZ se znakem Monark  Brazilská pobočka firmy Monark vyráběla v 50. a 60. letech 20. století motocykly Monark s motory Ilo a ČZ 150 (později pouze s motory ČZ), případně i dalšími komponenty tehdejších motocyklů jednotné řady JAWA-ČZ. Motory ČZ použité v těchto motocyklech měly kulatý znak ČZ nahrazený znakem M v rovnostranném trojúhelníku.


Tempo



Výrobce: Jonas Øglænd - Sandnes - Norway

Motocykl Tempo 150 - 1956  Norský výrobce motocyklů a mopedů v 50. letech 20. století montoval do motocyklů vlastní konstrukce motory značek Villiers a Sachs o zdvihovém objemu 150 cm3. Motocykly byly nabízeny pod obchodní značkou Tempo Standard.
 V roce 1956 došlo k situaci, kdy poptávka po motocyklech Tempo Standard byla tak veliká, že dodavatelé motorů nebyly s to dodat potřebné množství motorů. Dodavatelská krize byla vyřešena zakoupením motorů ČZ 150 typ 352, které byly v motocyklech Tempo testovány již v roce 1952, kdy vznikl první prototyp (použití motorů ČZ 150 c bylo též zkoušeno i v motocyklové tříkolce).
 Motocykly Tempo Standard s motorem ČZ 150 typ 352 byly vyráběny pouze 6 měsíců v roce 1956 v celkovém počtu 1629 kusů. Firma Jonas Øglænd v témže roce vyrobila celkem 11545 motocyklů a mopedů.

 Motocykly byly dodávány v atraktivním zeleném (dva odstíny) metalickém laku.

 V současné době je v Norsku dochováno pouze několik desítek těchto motocyklů a jsou tak mezi norskými sběrateli vítanou raritou.

Návod k obsluze motocyklu Tempo CZ-150
Návod k obsluze - úvodní strana Návod k obsluze - řez motorem
Úvodní strana Popis motocyklu
Návod k obsluze - úvodní strana Návod k obsluze - úvodní strana Návod k obsluze - úvodní strana
Parametry motoru Řez motorem Schéma el. zapojení

Motocykl Tempo CZ-150 Motocykl Tempo CZ-150 Motocykl Tempo CZ-150
Motocykl Tempo CZ-150 Motocykl Tempo CZ-150 Motocykl Tempo CZ-150
Motocykly Tempo CZ-150
Motocykl Tempo CZ-150 Motocykl Tempo CZ-150 Motocykl Tempo CZ-150
Motor ČZ 150 typ 352 Tachometr



Socovel




  Malá rodinná belgická firma Socovel, která se za války věnovala vývoji elektrických skútrů, a po válce začala vyrábět lehké motocykly s motory Villiers, projevila zájem o nákup motorů československých výrobců. Výsledkem obchodní spolupráce byly motocykly Socovel 250, 350 opatřené motory Jawa a později motocykly s motorem ČZ 150. Firma též představila zajímavě karosované motocykly Socovel 150, opatřené motory ČZ.

  Motocyklům Socovel opatřeným motory Jawa se věmujeme v samostatném článku Jawa Socovel.

  ETS. Socovel Bruxelles
  Firmu Socovel založili bratři Maurice a Albert de Limeletteové z Bruselu. Název Socovel je zkratkou SOplicit pour l'étude et la COnstruction Vehicules ELectriques (společnost pro výzkum a výrobu elektrických vozidel). Od roku 1938 vyráběly elektrické tříkolky a postranní vozíky a během války i elektrické skútry. Po válce začaly vyrábět lehké motocykly s motory Villiers 98 a 125 cm3. V roce 1951 nabízela firma Socovel sortiment motocyklů od 125 cm3 po 350 cm3. Později zkusila firma nabídnout i skútry s motory 125 do 200 cm3.

    Bližší informace přinesl časopis Motocykl číslo 3 v roce 1953 Motocykl 3/1953

Socovel ČZ 150


   Karosovaný motocykl Socovel s motorem ČZ 150


Informaci o karosovaném motocyklu Socovel s motorem ČZ 150 přinesl časopis Motocykl číslo 64 v roce 1952





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (31/31): Strana 1 / 3 Starší témata    
 dobry den ,prosim potreboval bych vedet cim to muze byt ze mi pri plnem plynu s karburatoru u jawy 150 vystreluji takove plaminky a tak divne to strili ,za odpoved predem dekuji    [babetista]    (12. 09. 2011)
 špatný předstih    [jawarmaniak]    (02. 11. 2011)
Přidat odpověď    (1)
 ahoj, ja bych se chtel zeptaj jaky ma byt predstih u čz 150,mam tam ted tak milimetr a pri nizkyh otackach motor dost vynechava koupil jsem novou svicku a dela to to same predem dik.
(lukas hostalkovice)    [lukas]
    (07. 09. 2011)
 Byl bych rád, kdyby člověk, co poslal příspěvek pode mnou použil příště jiný nick. Pokud tě baví se vydávat za mne, tak jsi dost ubohý.    [jawarmaniak]    (28. 09. 2011)
 ty lukasi java 150 neexistuje jsi uplne klamar a podvodnik a nevis co mluvis a ani nevis jak se nastavuje predstih    [jawarmaniak]    (12. 09. 2011)
 jawa 150 existuje na teto strance je to taky napsane a mam ji doma tak mne neotacej    [lukas]    (12. 09. 2011)
 jawa 150 to ani neexistue co to tady pisez za nesmysly.    [vlasta]    (12. 09. 2011)
 Max.odtrh je 0,4mm,samotný předstih by měl být 3 - 4,5mm.    [Martin Štindl]    (10. 09. 2011)
Přidat odpověď    (5)
 Dobrý den , moc prosím opravdové odborníky o radu , je tu hodně zajímavé čtení a každá otázka se dobře čte , natož ty odpovědí,to se hltá samo!!zpět k věci , renovuji si čz 150c jen pro potěšení a mám lidovou verzi ,má šedobílou střední část a černé boky s linkami .Jsem autolakýrník a vím kolik existuje odstínu barev , jenže nádrž je přes padesát let vystavována slunku a náladám počasí , odstín je zašlý .A zda linky a vymalvaný znak ČZ je udělán čistě bílou . Raději se zeptám Vás , kteří jste daleko přede mnou . Předem děkuji za odpověd' MAREK    [marek]    (23. 02. 2010)
 Byl bych rád, kdyby člověk, co poslal příspěvek pode mnou použil příště jiný nick. Děkuji    [jawarmaniak]    (28. 09. 2011)
 ja tam mam cernou asi je to spinave nebo co    [jawarmaniak]    (15. 09. 2011)
 BÍLÁ JAKO SNÍH !!! tloušťka linek 2,5 - 3 mm, ale na nádrži 4 mm. To všechno nejdeš tady na těchto stránkách, někde jsem tu dokonce viděl celou tabulku barevného provedení všech verzí.Hodně zdaru.    [Rosťa Novák]    (29. 05. 2010)
 ano - přesně tak. Čistě bílá    [jawarmaniak]    (08. 04. 2010)
Přidat odpověď    (4)
 ahojky,mám prosím dotaz,kde bych sehnal kompletní sadu šroubů na motor čz150c r.v.1951 Prohlédl jsem web a nepodařilo se.Děkuji moc    [Lukas Kantor]    (19. 06. 2011)
 hej ty lukas ty si uplne hlupak.    [vlasta]    (12. 09. 2011)
 v zelezarstvi nebo na zakazku na soustruhu ale mozna se to da sehnat i v ostrave v domu motocyklu    [lukas]    (07. 09. 2011)
Přidat odpověď    (2)
 je nekdo kdoby my mohl poradit s guferem na klice?motoru cz150c obe odesly a neznam jejich cisla musim je nekde sehnat neb v kratke dobe musim moto predat proto prosim nekoho z vas o pomoc blizzsiho urceni nebo cislo ktere tam spravne musi byt.jeto nutne diky jiri.poneratz88@seznam.cz    [jiri]    (19. 04. 2011)
 také jsem rozebral motor čz150c a číslo gufera je 20-35-10 jsou tam dvě    [Lukas Kantor]    (19. 06. 2011)
Přidat odpověď    (1)
 Ahoj poradí mi někdo jaké paprsky patří do kola motorky Z150c    [Tomas]    (27. 02. 2011)
 přední kolo - 3x190/18ks a 3x218/18ks
zadní kolo - 3x182/18ks a 3x220/18ks

od toho je katalog ND    [jawarmaniak]    (31. 03. 2011)
Přidat odpověď    (1)
 dobry den chci se zeptat mam motor 150c jakej tam mam nalejt prevodovej olej .... a jak casto menit a kolik    [rybiz21]    (24. 03. 2011)
 cca 650ml. Od toho tam je na levém víku kontrolní šroub. Olej stačí klasika PP90 nebo PP80. Měnit jednou do roka.    [jawarmaniak]    (31. 03. 2011)
Přidat odpověď    (1)
 ahoj shaním na čz470 sport příručku ke stažení poradte prosím dekuji    [svata]    (23. 01. 2009)
 příručka:
http://jawarmaniak.wz.cz/ke_stazeni/navody/CZ/navody_CZ.html    [jawarmaniak]    (24. 01. 2010)
Přidat odpověď    (1)
 zdravím,
dávám po roce dohromady motor čz 125 a nevím si rady s převodovkou-řadící vidličkou.Nemá někdo foto jak to má vypadat?
Díky moc Milan    [milan]
    (18. 01. 2010)
 dodatek: pokud je tou čz 125 myšleno Céčko. Téčko a Béčko se mírně liší    [jawarmaniak]    (24. 01. 2010)
 U mě na webu je nafocená renovace, tak se tam mrkni:
http://jawarmaniak.wz.cz/motorky/150c/galerie_renovace/str94.html    [jawarmaniak]    (24. 01. 2010)
Přidat odpověď    (2)
 Zdravim vás,Mam čz125b a nemohu sehnat pružiny pod sedlo.Poradíte jestli je někdo nemá, nebo zda se dají někde sehnat?Díky    [Michal]    (01. 02. 2008)
 maju ich na www.motoren.sk    [peto]    (14. 02. 2008)
 dal som si urobit podla originalu repliky,dve sady mam naviac posli adresu poslem ti fotky jaro    [jaro]    (01. 02. 2008)
Přidat odpověď    (2)
 ahojky,kde bych sehnal nové chromove díly na čz 150c(výfuky,ráfky a dráty,kryty zad.tlumičů,...dík    [chladas]    (10. 01. 2008)
 Chromované kolena výfuků vyrábí pan Roman Vaníček(moto.roman@seznam.cz)kolena i s tlumiči pan Hadrávek(František Hadrávek-HF moto)Výplety+.chromované ráfky pan Klouda( http://www.motorafky.cz)kryty zad.tlumičů jsou stejné jako na péráku ale nevím,jestli je někdo dělá,já dal nachromovat původní.    [Martin Štindl]    (12. 02. 2008)
Přidat odpověď    (1)
 li nevíte já mám díli na 150 ČZ ale nemam rám a můj otec říká že to bylo s čézety která vipadá jako 150c ale má sedátko v celku nevíte co to je tady uvás to nemůžu najít    [alěš]    (21. 01. 2008)
 Žádná 150C se sedátkem vcelku (teda dvojsedlem) se nevyráběla, ale lidi si to takto často podomácku upravovyli a montovali si na typy 150C, 125T apod. sedadla z kývaček nebojawy500ohc.
Jedině že by tvuj otec myslel jawu-čz150, ta už ale měla ze 150C jen motor, jinak to byla klasická kývačka.    [Michal14]    (21. 01. 2008)
Přidat odpověď    (1)
 Ahoj,renovuji moto CZ 150b.Prosím o informaci v jakých barevných modifikacích se tyto sroje vyráběli.Mám totiž přední světlo a to je bledě modrý.Nepřipadá mi ten lak neoriginal.Díky za odpovědˇD.    [David Houdek]    (05. 01. 2008)
 Ahoj,taky renovuji čz150c a potřeboval bych radu kde sehnat chromované díly(výfuky,ráfky s dráty,př.světlo,kryty zadních tlumičů,......)Na montyjawa nic takového nemají a nevím kde jinde to kromě burzy sehnat.Díky    [chladas]    (10. 01. 2008)
 Typ CZ150B neexistuje. Je buď 125B, nebo 150C. 125B (a T) se dělaly výhradně černé s bílými linkami a chromem. 150C se vyráběly v několika barevných provedeních - základní černé s chromem (bílé linky už byly pouze na nádrži), tzv. lidová verze - černo-šedá s minimem chromu, a pak tzv. vývozní verze - červená se zlatými linkami a chromem. Jiná provedení nejsou známá.    [Michal 14]    (07. 01. 2008)
 O Béčku v objemu 150ccm nic nevím.verze A,B,T byly pouze v kubatuře 125ccm.Standartní barva byla černá,vývozní ČZ 125/150C-ZP měly červenou se zlatým linkováním.Na mém Téčku ale mám přední vidlici,která byla původně modře zbarvena.    [Martin Štindl]    (07. 01. 2008)
Přidat odpověď    (3)
 Hello From Finland! Do you have manual CZ 150cc 1953?
Can you tell were i can buy, new parts, weels, pipe and everything what is crome.

Thanks!    [sami Kontto]
    (22. 06. 2006)
 Manual is here: http://www.motomagazin.cz/index.php?action=help&menu=7&pos=help_cz    [xxx]    (26. 06. 2006)
Přidat odpověď    (1)
 Ahoj prosim vás je možné získat technickou čz 150 (pro vývoz)    [Boris]    (06. 10. 2004)
 Existuje katalog náhradních dílů (s vyobrazením) a příručka k provozu a údržbě. Obojí je tu k vidění v sekci dokumentace. S jinou technickou dokumentací jsem se nesetkal.    [Michal 14]    (06. 10. 2004)
 myslel jsem technickou dokumentaci čz150(pro vývozní verzi    [Boris]    (06. 10. 2004)
Přidat odpověď    (2)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Reportáže
Česká Tourist Trophy 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Cena města Jičína 2018
Pérák 2015
300 zatáček Gustava Havla 2018
Setkání veteránů Holešov
Pérák 2018
300 zatáček Gustava Havla
Česká Tourist Trophy 2018
Jarní cena Brna 2018
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Kniha Jawa Californian
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Nepomucký trojúhelník 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Pérák 2017
Barum Czech Rally Zlín 2017
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Oldtimer Festival 2016
Star Rally 2017
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš