MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           21.11.2017 10:51         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Kniha Jawa Californian | Dodatky knihy | Dodatek ke knize I | Dodatek ke knize II | Dodatek ke knize III | Dodatek ke knize IV | Dodatek ke knize V | Dodatek ke knize VI | Dodatek ke knize VII | Dodatek ke knize VIII | Dodatek ke knize IX | Dodatek ke knize X | Dodatek ke knize XI | Jawa Californian v transportním obalu | Oilmaster |
  Využít vtokové hadice splachovače toalet pro vedení sání vzduchu od vzduchového filtru do karburátoru bylo vtipným a účelným řešením v době, kdy bylo v Jawě třeba šetřit čas a prostředky.


Jawa Californian a splachovač Fatra



  Veškeré historické souvislosti spojené s motocykly Jawa Californian naleznete ve stejnojmenné knize.


  Autor: Jiří Bartuš



  Nevymýšlet vymyšlené a nevyrábět vyráběné. Těmito zásadami se zřejmě řídili konstruktéři při konstruování motocyklu Jawa Californian III. U třetí modifikace motocyklů Jawa Californian došlo k přemístění otevřeného vzduchového filtru FRAM do prostoru pod sedlem, který byl navíc zakryt bočním krytem. K propojení hrdla karburátoru s držákem filtru konstruktéři vtipně využili vtokové hadice splachovače toalet výrobce národního podniku Fatra Napajedla. Hadice svým tvarem, použitým materiálem a rozměry až překvapivě přesně vyhovovala použití v motocyklu. Dokonce až tak, že původní tělo držáku filtru mohlo zůstat nezměněno, pouze bylo nově doplněno o úchyt ke schránce na nářadí.

  Prokazatelně byla vtoková hadice použita v nádržkovém splachovači NASA 2830, který vyráběl národní podnik Fatra Napajedla na přelomu 60. a 70. let minulého století.

Dokument Dokument
Sestava hadice a držáku filtru s upevněným vzduchovým filtrem Fram CA-71 PL.

Dokument Dokument Dokument
Pro použití v motocyklu musela být hadice patřičně zkrácena. Ke karburátoru byla upevněna stahovací sponou, na tělo držáku vzduchového filtru byla jen nasunuta. Na fotografii zcela vlevo je zobrazena hadice tak, jak byla dodávána jako náhradní díl ke splachovači Fatra.





  Původní umístění filtru přímo k hrdlu sání karburátoru, u prvních provedení motocyklů Jawa Californian, se v praktickém provozu ukázalo jako nepříliš vhodné. Filtr byl často kontaminován odstřikující vodou, přičemž nepomohlo ani jeho zastřešení, které bylo inovací u motocyklů Jawa Californian II. To, že stříška filtru byla spíše jen nouzovým řešením, prozrazují nepříliš kvalitní sváry jimiž je uchycena k držáku filtru. Tvar stříšky doznal během vývoje úprav, kdy původně jednoduchý kónický tvar byl nahrazen tvarově komplikovaným. Díky tomuto těžko definovatelnému tvaru připravuje dnes tento díl veliké problémy výrobcům replik.
  Druhým, neméně závažným důvodem k přemístění filtru, byla snaha o eliminaci hluku sání. Vrapovaná hadice splachovače byla k tomuto účelu více než vhodná.

Dokument Dokument
Detail umístění vzduchového filtru motocyklů Jawa Californian I na tovární fotografii Detail umístění vzduchového filtru motocyklů Jawa Californian II na tovární fotografii

Dokument Dokument
Detail umístění vzduchového filtru motocyklů Jawa Californian III s otevřeným vzduchovým filtrem na tovární fotografi Detail umístění vzduchového filtru motocyklů Jawa Californian III se sníženou hladinou hluku na tovární fotografi


  Hadice splachovače Fatra byla později v motocyklech Jawa Californian použita i k dalšímu účelu. Poslední série motocyklů Jawa Californian, vybavené uzavřeným vzduchovým filtrem, měly na vstupu sání do tělesa filtru nasazenu zkrácenou hadici splachovače Fatra, u které byla ponechána původní příruba. Důvod zavedení této inovace není znám. Mohlo jít o snahu přemístit sací otvor mimo podsedlový prostor motocyklu, případně o další snahu o snížení hluku sání.
  Použití tohoto dílu nebylo nikdy zaneseno v katalogu náhradních dílů, avšak jeho použití bylo zadokumentováno na mnoha motocyklech nalezených v původním stavu. Je též možné, že šlo o dodatečný servisní zásah výrobce provedený prostřednictvím servisních středisek prodejců.


Dokument Dokument
Přidaná vzduchová hadice k tělesu filtru sání u
motocyklu Jawa 350 typ 362/00 Oilmaster
Detail připevnění vzduchové hadice ke karburátoru u
motocyklu Jawa 350 typ 362/00 Oilmaster

  Motocykly Jawa 350 typ 362/00 se sníženou hladinou hluku byly vybaveny uzavřeným tělesem vzduchového filtru. Vstup sání tělesa filtru byl tvořen krátkou trubkou, která ústila do prostoru pod sedlem,nedaleko od schránky na nářadí. Mohlo se tak snadno stát, že sací otvor mohl být zastíněn hadříkem, pokud ten byl uložen ve schránce na nářadí. O tom, že nešlo o nijak náhodný jev svědčí i zmínka v oficiální technické zprávě určené všem servisním střediskům.

Dokument Dokument
Informace o konstrukčních změnách a doporučeních pro prodejce byly distribuovány všem prodejcům a servisním střediskům prostřednictvím servisních zpráv. Obě varianty sestav sání motoru motocyklů Jawa 350 typ 362/00 Oilmaster zakreslené v katalogu náhradních dílů z roku 1970.


  Hadice sání motocyklů Jawa Californian je velice specifický díl. Zatímco jiné atypické díly motocyklů Jawa Californian jsou dnes běžně výrobci replik nabízeny, hadice sání dosud vyráběná není. Vzhledem k tomu, že závěsné splachovače Fatra již zcela z domácností vymizely, snížila se na minimum šance na získání hadice od někoho ze starých zásob. Pokud však u motocyklu nedošlo k její ztrátě je velmi pravděpodobné, že hadice zůstala i po mnoho letech provozu nepoškozena. Byla totiž vyrobena z plastu na bázi polyethylenu a ne z pryže, jak bylo a je pro tento účel běžné.




Dokument Dokument
Detail sání motocyklu Jawa 350 typ 361/04 Californian I Detail sání motocyklu Jawa 250 typ 590/04 Californian II

Dokument Dokument
Prototyp motocyklu Jawa 350 Californian IV představený v časopise Czechoslovak Motor Review z května roku 1968 Jawa 350 typ 362/00/04 Oilmaster, rok výroby 1972, dochovaná ve vzácně původním stavu





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Česká Tourist Trophy 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2015
III. Pohár motorových dvoukolek
300 zatáček Gustava Havla
Setkání veteránů Holešov
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Kniha Jawa Californian
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Motosraz Křtiny 2017
Jawa 624, 634
Pérák 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Setkání veteránů Holešov 2017
Classic Show 2015
Oldtimer Festival 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Czech Drive 2017
Mopedy Stadion
Jarní MotorTechna 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš