MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           23.3.2017 05:23         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Kniha Jawa Californian | Dodatky knihy | Dodatek ke knize I | Dodatek ke knize II | Dodatek ke knize III | Dodatek ke knize IV | Dodatek ke knize V | Dodatek ke knize VI | Dodatek ke knize VII | Dodatek ke knize VIII | Dodatek ke knize IX | Dodatek ke knize X | Dodatek ke knize XI | Jawa Californian v transportním obalu | Oilmaster |
  Počátky prodeje motocyklů Jawa Californian v západním Německu jsou spjaty se zdejší obchodní firmou Neckermann. Objednávka od této firmy podstatně urychlila a usměrnila vývoj třetí generace motocyklů Jawa Californian. Následný model, Jawa 350 typ 362 Oilmaster a s ní současně stále vyráběná dvestěpadesátka Californian III, našly cestu k západoněmeckým zákazníkům přes více různých prodejců. Vzhledem k silné konkurenci neměly však motocykly Jawa na německém trhu na růžích ustláno.


Motocykly Jawa Californian pro NSR



  Na četná přání též zveřejňujeme kompletní dobový test motocyklu Jawa 350 typ 362 Oilmaster provedený německým časopisem Motorrad. Test vyšel v dubnovém čísle roku 1973.


  Autor: Jiří Bartuš



  Konstrukce motocyklů Jawa Californian I a II byla vedena snahou o maximální unifikovanost se stroji velkosériové produkce a požadavkem zachování provozní jednoduchosti. Poznatky z prodeje a provozu prvních modelů Californian donutily výrobce od některých myšlenek upustit a motocykly opět přepracovat. Svou roli také sehrála snaha prodávat motocykly i na jiných trzích než jen v USA.



  Motocykly Jawa Californian III vznikly tedy s mírně pozměněnou filosofií, kdy na rozdíl od svých předchůdců dostaly akumulátor a byly uzpůsobeny ke splnění různých národních požadavků na snížení hladiny hluku. Montáž akumulátoru si vynutily dopravní předpisy, které ve většině zemí světa vyžadovaly funkci brzdového světla nezávislou na chodu motoru. Magnetový alternátor, který by dokázal spolehlivě nabíjet akumulátor, neměla Jawa v té době k dispozici.

  Náběh nového modelu uspíšila objednávka od západoněmecké obchodní firmy Neckermann. V jejím nabídkovém katalogu se Jawy Californian III objevily již v roce 1967. Nízká výrobní čísla motorů instalovaných do motocyklů prodávaných v síti obchodů dávají tušit tlak obchodníka na včasné dodání motocyklů.

Dokument Dokument
Motocykly Jawa v katalogu firmy Neckermann pro rok 1967 (Jawa 350 typ 361/05/03 Californian III – Neckermann 693/510, v horní části). Tovární fotografie motocyklu Jawa 250 typ 590/05/03 (693/502) v provedení pro firmu Neckermann.


  Dle požadavků zákazníka a v souladu s tehdejšími dopravními předpisy NSR byly motocykly dodávány v evropském provedení se sníženou hladinou hluku. Osazeny byly prodlouženým zadním blatníkem bez tradičního vsazeného odrazového skla, opatřeným zadní sdruženou svítilnou Hella K 12410. Jako památka na odrazové sklo zůstal na blatníku vylisovaný profil. Motocykly byly vybaveny zamykáním krku řízení zasouvací vložkou FAB. Dále pak ukazateli směru Hella K 12750 (Och-sen-auge), zasunutými v koncích řídítek. Součástí motocyklu bylo též zpětné zrcátko. Malý nalepovací nápis Neckermann nalezl místo na bocích nádrže nad znakem Jawa, obdobně jako u všech motocyklů, prodávaných touto obchodní sítí.

Dokument
I v Německu šířil o povědomí o československých motocyklech časopis Czechoslovak Motor Review. Takto detailně byly představovány motocykly Jawa Californian III v čísle 5 roku 1968. Vpravo dole motocykl Jawa 250 typ 590/05/03 (693/502).


  Detailní popis motocyklů Jawa Californian III a z nich odvozených modelů pro firmu Neckermann naleznete v knize Jawa Califirnian.

  Firma Neckermann ke všem prodávaným motocyklům vydávala ve vlastním nákladu uživatelský manuál i katalog náhradních dílů, ve kterém byly motocykly Jawa 250 typ 590/05/03 označeny jako typ 693/502 a motocykly Jawa 350 typ 361/05/03 jako typ 693/510. Katalog náhradních dílů firmy Neckermann obsahoval mimo informací o barevném provedení dílů včetně povrchové úpravy také informace o jejich ceně.

  Cena dvěstěpadesátky v obchodní síti Neckermann byla v roce 1967 stanovena na 1890 západoněmeckých marek (DEM), třistapadesátky pak 2280 DEM. V roce 1968 byla jejich cena snížena na 1650 DEM za dvěstěpadesátku a 1950 za třistapadesátku.

Dokument Dokument
Návod k obsluze motocyklů Neckermann–Jawa–Californian vydaný firmou Neckermann v roce 1968. Zkrácený zadní blatník byl použit pouze u předváděcího vzorku motocyklu. Sestava dílů nádrže na kresbě z katalogu náhradních dílů vydaném firmou Neckermann. Samolepící nápis Neckermann byl umístěn na nádrži nad plastickým logem Jawa.



  Jawa 350 typ 362 Oilmaster (362/00/18) a s ní současně stále vyráběná dvestěpadesátka Californian III našly cestu k západoněmeckým zákazníkům přes více různých prodejců. Do NSR byly tyto motocykly dodávány v evropském provedení se sníženou hladinou hluku, prodlouženým zadním blatníkem se zadní sdruženou svítilnou Pal, ukazateli směru Pal a zamykáním krku řízení zasouvací vložkou FAB. Na sklonku výroby motocyklů Jawa Californian došlo u těchto motocyklů k změně typu zámku řízení a nově byl instalován zámek německého výrobce Nieman typ M00 246-4.
  Motocykly Jawa Californian patřily v 70. letech minulého století mezi nejlevnější motocykly na západoněmeckém trhu. Bohužel, jak potvrdil i podrobný redakční test časopisu Motorrad, nebyly zde konkurenceschopné a to ani přes svou nízkou cenu. Ta byla v roce 1973 stanovena za 2790 DEM.

Dokument Dokument
Motocykly Jawa Californian nabízela v NSR i obchodní firma Delta, obchodující s elektronikou, motocykly a chladírenskou technikou, jejíž katalog náhradních dílů z roku 1972 platil pro obě kubatury. Dobový snímek motocyklu Jawa 350 typ 362/00/18 pořízený během testu časopisem Motorrad.


  Z výsledků testů evropských motoristických časopisů lze na počátku 70. let minulého století vyčíst zřejmý posun v nahlížení na motocykl z pohledu evropského zákazníka, kdy cena i u motocyklů této kategorie přestávala být rozhodujícím parametrem při koupi. Naopak u amerických zákazníků zůstával vliv nízké ceny stále patrný.

Dokument Dokument Dokument Dokument
Test motocyklu Jawa 350 typ 362 Oilmaster zveřejněný německým časopisem Motorrad v dubnu roku 1973. Výsledky podrobného testu nevyzněly nijak povzbudivě i přes to, že Jawa byla za cenu 2790 DEM bezkonkurenčně nejlevnější ze všech srovnatelných motocyklů. Druhý nejlevnější dvoutakt, Yamaha RD 350, stála již 3550 DEM.

Dokument
V témže čísle časopisu Motorrad lze v inzerci nalézt i nabídku nejsilnějšího motocyklu té doby, Kawasaki Z1 900, včetně tehdy aktuální ceny 7200 DEM.






DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (2/2): Strana 1 / 1
 ten preklad by mne take zajimal je jasny ze kalif nema proti rd350 žadnu šanci leda design ale ten je vysoce individuální záležitostí    [Free]    (26. 03. 2016)
 No, panečku, soudě podle fotky byť jen Yamahy, byla otázka Jawy (od nejlevnějšího Californianu za 2790 - po nejdražší Hondu za 4290 západních marek) docela zpečetěna.
Ale na druhou stranu by mne též zajímalo, zda v zemích prodeje, či zemích původu, mají i jiné značky jako "naše" Jawa takovou vzestupnou popularitu.
A přitom stačilo tak "málo" ... přepracovat zadní část rámu a vyhodit ty hnusné kývačkové vzpěry, na kterých seděly kastlíky, laufy a stupačky; a hlavně tam posadit přepracovaný půllitr, po kterém se do lesa volalo a volalo... a z lesa se nic neozývalo. Doba to byla asi těžká, nejen pro Jawu, když prodala poslední Californii.    [Hobo]    (10. 06. 2016)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Suzuki TL 1000S
Pneumatiky pro Péráka
Classic Show Brno 2017
Stále perspektivní MZ 251 ETZ?
Pérák a tajemné výstavy v New Yorku
Kubánec
Norton Commando 850
Pérák 350
Jawa 350 OHC
Jawa Californian v transportním obalu
Blesk Speciál
Bude zrušena dovozová STK?
Jawa Pérák v domácí premiéře
MAN MAN
Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu
300 zatáček Gustava Havla
Dodatek ke knize XI
Easy Rider v ČSSR

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Suzuki TL 1000S
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2015
Pérák 2016
Pérák 2015
Kniha Jawa Californian
III. Pohár motorových dvoukolek
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Česká Tourist Trophy 2016
Oldtimer Festival 2016
NIPPON RETRO 2015
Motocykly ČZ 125 A
Dodatky knihy
Classic Show 2015
300 zatáček Gustava Havla
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Mopedy Stadion
Motocyklové návěsné vozíky PAv
Hořice 2014
Dodatek ke knize V
Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352
Archiv fotografií MotoMagazínu
Motosraz Křtiny 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš