MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           17.10.2017 08:11         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Motocykly Jawa Bizon | Jawa 624, 634 | Unifikovaná řada | Motocykly Jawa Bizon v nálezovém stavu | Renovace Jawy 350 typ 633/02 r.v. 1971 | Poznatky z konstrukce a renovace | Galerie motocyklů Jawa Bizon |

Jawa 624, 634 - cestovní varianta Jawy Bizon


  Výrobce:  JAWA národní podnik Týnec nad Sázavou
  Rok výroby:  1968 – 1969

  Autor:  Jiří Bartuš

   aktualizováno 15.7.2014


Jawa 350 Unifikovaná řada   Neúspěch projektu tzv. Unifikované řady - UŘ způsobila zejména neschopnost uvést jej rychle a ve správný okamžik do sériové výroby. Svým dílem také přispěly neortodoxní konstrukce a design motocyklu, které nebyly vhodné pro monopolního odběratele motocyklů Jawa, Sovětský svaz. Nicméně koncem 60. let byl projekt dotažen do konce a připraven k sériové výrobě (v roce 1968 byla vyrobena pouze omezená série motocyklů UŘ). Doba si však žádala již úplně jiný typ motocyklu. Těžkopádně vypadající a kapotami obtěžkaný motocykl již nevyhovoval představě o moderním motocyklu. Konstruktérům tedy připadl náročný úkol rychle provést zásadní designové změny s maximálním využitím existujících dílů. Výsledkem jejich snažení bylo několik designových variant upravených motocyklů řady UŘ.


Jawa 624, 634 prototyp 1968   Designově i konstrukčně nadějným vzorkem byly prototypy označované jako typ 624 (250 cm3) a 634 (350 cm3). Ty vznikly vzájemným zkombinováním osvědčených dílů z motocyklů sériové produkce se základem tvořeným díly unifikované řady.

  Oficiálně byly představeny v roce 1968 v Časopise Czechoslovak motor review a na několika motoristických výstavách včetne Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně roku 1969. Zde již byly prezentovány jako cestovní varianta k nově představenému sportovnímu Bizonovi. Tím však jejich úloha v dějinách skončila.

  Jelikož každý vyrobený kus byl provedením odlišný a do dnešního dne se dochovalo jen několik málo kusů v různém stádiu úprav, o písemných informacích ani nemluvě, nelze tyto motocykly jednoznačně představit. Jistou záhadou je i vlastní typové označení. Dle mála dochovaných písemných záznamů lze za nejpřesnější označení považovat typ 624 pro kubaturu 250 cm3 a 634 pro kubaturu 350 cm3. Zajímavé je, že označení 634 dostaly později třistapadesátky zhotovené na konstrukčně zcela odlišném základě.

Jawa 624, 634 prototyp 1968   Základ motocyklu tvořil kolébkový rám s motorem téměř beze změn použité z motocyklů Unifikované řady. Střední a zadní partie motocyklu byla designově zcela shodná s později sériově vyráběnými motocykly Jawa 623, 633 Bizon. Naopak přední partie motocyklu včetně přední vidlice byla jistou inovací přední partie motocyklů řady Californian. Zcela nově pojatým prvkem byla palivová nádrž nesoucí stopy později vyráběné nádrže pro motocykly Jawa 634.

  Jen s obtížemi lze spekulovat, z jakého důvodu byla u sériových motocyklů Jawa 623, 633 Bizon opět použita přední vidlice z motocyklů Unifikované řady.

  Jednotlivé vyrobené vzorky se navzájem lišily v detailech. Motocykly tak byly osazeny různými druhy předních světlometů, řídítek či bočních krytů nádrže.

  Jak bylo v našich podmínkách zvykem, byly vyrobené vzorky odprodány do rukou soukromých majitelů. To bylo možno jen proto, že prvním majitelem byl v technickém průkazu uveden Ústav pro výzkum motorových vozidel, kde byly vyrobené prototypy podrobeny homologačním zkouškám. Po ukončení zkoušek nebyly mnohdy prototypy vráceny zpět firmě, ale nabídnuty k prodeji soukromým osobám. Každý si jistě dovede představit, jak čisté praktiky tuto praxi provázely.
  Tato ve světě naprosto nepochopitelná praxe zapříčinila zamlžení této zajímavé historie na dlouhá léta dopředu. Téměř všechny světové firmy totiž pochopily, že firma, která se nestará o svou minulost, nemůže zákazníkům garantovat žádnou budoucnost.

  V současné době máme na MotoMagazínu zprávy o čtyřech dochovaných motocyklech tohoto typu.

  Použitá literatura:
  Časopis Czechoslovak motor review
  Pavel Husák, Motocykly s dvoudobým motorem (SNTL, 1978)

  Informacemi a materiály přispěli:
  Jan Polák
  Jindřich Hruška



  Jawa 250 typ 624, r.v. 1969  prototyp, nálezový stav

  Autor: Jan Polák

  Podařilo se mi sehnat, dle mého názoru, velmi zajímavý stroj. Jedná se o prototyp motocyklu Jawa Bizon, který se nedostal do sériové výroby. Jediné dvě fotografie obdobného motocyklu, které jsou mi známi, jsou v knize Motocykly Jawa od M. Gomoly označeny jako prototyp Marčík.

  Celkový popis motocyklu

  Motor je standardní dvouválcová dvěstěpadesátka Jawa typ 623, nijak se nelišící od sériových motorů 250 Bizon.

Jawa 250 prototyp 1969 Jawa 250 prototyp 1969   Celý rám motocyklu je shodný s Jawou Bizon až na přední vidlici. Ta je složena z některých sériových dílů a některé díly jsou opět jiné, ostatně jako celý motocykl. Spodní kluzáky vidlice jsou stejné jako u Jawy Californian, nebo 634, trubky zřejmě také. Pružiny jsou kratší než na uvedených motocyklech, ale nejsou shodné ani s Bizonem. Jak pružiny, tak i jejich kryty mají větší průměr. Spodní a vrchní brýle jsou zřejmě stejné jako u Jawy 634.

Jawa 250 prototyp 1969 Jawa 250 prototyp 1969   Blatník není shodný s žádným sériovým typem. Je úzký jako na Jawa Californian, ale na koncích není prolis.

Jawa 250 prototyp 1969 Jawa 250 prototyp 1969   Držáky předního světla jsou navařeny obráceně než u typu 634 a jsou krátké. Tedy ne jako na fotkách v knize Motocykly Jawa od M. Gomoly. Světlo vypadá obdobně jako na PAL na Jawě Califorian či 634 avšak shodné není.

  Hrnec je tvarem stejný, ale zřejmě v důsledku nevyřešených forem je celé světlo vyrobeno z laminátu. Přední obroučka je kulatější než na plastové světlo.

  Myslím, že ukazatele směru na tomto motocyklu správně nemají být namontovány. Řidítka jsou stejná jako na motocyklech Jawa 250/350 typ 590/361 Sport a jsou vybaveny rychlopalem.Páčky jsou stejně dlouhé jako na nových Jawách.

Jawa 250 prototyp 1969 Jawa 250 prototyp 1969   Nádrž se může někomu může zdát povědomá. Jsou to výlisky boků z typu 634. Výlisky jsou svařeny a uzpůsobeny tak, že nádrž se nasazuje a je i stejně přichycena jako na Bizonovi, ale oproti nádrži 634 je otočena o 180° - předek je vzadu. Víčko v nádrži by dle rozměru otvoru mělo být stejné jako u Bizona. Boční plechy na nádrži jsou stylizovány do podoby tvaru olejové nádrže, kterou ale tento stroj nebyl nikdy vybaven.

  Zbytek rámu a všeho je stejný jako u Bizona, až na držák SPZ. Držák světla je sice přichycen stejně jako u Bizona, ale není to taková plachta - kopíruje přesně tvar světla.

  Výrobní číslo rámu není vyraženo na nosníku nad motorem, ale na levé straně rámu pod podsedadlovou schránkou. Ta je stejně jako u Bizona plastová a světe div se , není vyžraná od baterie.

Jawa 250 prototyp 1969   Barevné provedení:
skříň tlumiče sání - stříbrná
zbytek motocyklu – červená Jawa
boční madlo - černá

  Povrchové úpravy:
Chrom:  kola, řidítka, zadní madlo, držáky blatníků, kluzáky předních vidlic, spodní kryty zadních tlumičů, obroučka světla, boky nádrže, víčko nádrže.
Zinek:  dle původního majitele – celé výfuky včetně kolen, brzdová páka, řadící páka, osy kol a různé drobnosti - šrouby a podobně

  Jak jsem jej získal?

  Jednou se na mě usmálo štěstí, když k nám do práce se přijel zeptat na práci jeden kluk. Docela jsem čuměl na jakém motocyklu přijel a jak to byl ten motocykl zachovalý. Vzal jsem si od něj adresu a telefon a domluvil jsem se s ním na focení a návštěvu. Trochu mě zklamalo, když jsem k němu přijel a z okna vykoukla Slovenka, která mi řekla, že motocykl není jeho a jezdí na něm načerno. Dozvěděl jsem se, že patří jeho otci, se kterým se moc nebaví. Začal jsem tedy jednat přímo s ním a za rok jsem měl motocykl doma za sice ne malý peníz, ale šlo to.
  Během roku jeho syn tu motorku docela zhuntoval, ale po koupi jsem byl schopen na ní odjet domů. Motor zvoní, jsou z toho trochu štafle, ale to se všechno jednou zpraví. TP a SPZ jsem také posháněl, protože původně (byla to asi móda) jej nikdo nepřehlásil. Úplně původním majitelem byl Výzkumný ústav v Praze, poté motocykl přešel do osobního vlastnictví člověka, se kterým jsem jednal o dokladech.

  Nevím, kolik těchto motocyklů bylo vyrobeno, ale zatím vím pouze o dvou. Druhý stojí v muzeu na Konopišti. Ten je sice trochu jiný, ale ne v podstatných věcech. Má jiné držáky světla - stejně dlouhé jako Jawa Californian, s plechovým světlem PAL jako u motocyklu Jawa Californian a světe div se, má držáky na postraní vozík. Motor má 350 cm3.

  Když jsem sháněl ještě jiný prototyp, dostal jsem se k člověku, který jezdil pro Jawu jako zkušební řidič. Mám fotku, že u jeho domu stojí 500 boxer, na kterou jsem se u něj ptal a zmínil jsem se o svém úlovku. On si pouze vzpomněl, že pan Marčík (vzpomínaný v knize Motocykly Jawa M. Gomoly) byl v době jeho působení vedoucím výzkumu. O tomto motocyklu vůbec neslyšel, natož aby se na něm svezl.

Jawa 250 prototyp 1969





 Fotografie druhého prototypu z muzea motocyklů na Konopišti.

Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště
Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště
Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště
Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště
Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště Prototyp Jawa 1969, Muzeum motocyklů Konopiště



Motocykly s dvoudobým motorem (SNTL, 1978)  Článek o nalezeném prototypu prototypu Jawa 250, r.v. 1969 vyvolal zajímavé reakce a postřehy mezi našimi čtenáři. Další dochovaný kus uložený v muzeu na Konopišti rozvířil spekulace i o možném připojení sidecaru k tomuto typu motocyklu. Tento kus je totiž dochován i s úchyty pro připojení sidecaru. Dobová literatura připojení sidecaru k motocyklům Jawa 623/633 vylučuje zejména pro malou tuhost krátké přední vidlice, která však u prototypových motocyklů není.

 Rozřešení nalezl až Jindřich Hruška, když v knize Pavla Husáka Motocykly s dvoudobým motorem (SNTL, 1978) shlédl fotografii právě zmiňovaného prototypu s připojeným sidacarem Velorex. Bohužel k fotografii nejsou v knize napsány další podrobnosti.








DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (6/6): Strana 1 / 1
 Zdravím příznivce nej motocyklu Jawa Bizon.Vlastním nekompletního Bizona a motor má kupodivu označení *634-0-001578* předpokládám že by to mohl být původně jeden z prototypů s přední vidlicí z Kalifornie,případně 634,to by bylo dobré jej zase v tomhle duchu doskládat i když popravdě ten běžný se mi líbí mnohem víc.Nejlépe by bylo určit podle daného čísla o který model se jedná,jsem poměrně znalý renovací,přemyšlím však jak bych třeba vyrobil daný chromovaný kryt na nádrži,věřím že by se určitě našli i takoví schopní lidé,co by mi s tím dokázali poradit případně pomoci,díky za Vaše odpovědi i reakce s pozdravem René    [René Cieslar]    (26. 02. 2017)
 Motory označené 634 měly pístní čepy uložené na jehlových ložiscích. S největší pravděpodobností jde tedy o motor z normálního Bizona.    [Jiří Bartuš]    (28. 02. 2017)
Přidat odpověď    (1)
 Zdravím, měl bych dotaz na 16ckty ráfky. Našel jsem doma ráfek na kterém je střed ráfku červený, z obou stran zlaté linky a pak chrom. Mohu zaslat foto. Zajímalo by mě u jakých motocyklů se to dělalo. Díky za odpověď. Vrac    [Vrac]    (26. 02. 2007)
 zdravím, ráfky 16 ti palčáky s linkami koupím, budou-li na prodej. děkuji i za jen foto!    [Hobo]    (26. 05. 2009)
Přidat odpověď    (1)
 Nie je čo dodať , nádhera.    [Dušan]    (11. 02. 2007)
 Jedna fotka se také vyskytla na veteranforu v sekci exportních motocyklů.    [Libor L.]    (14. 01. 2008)
 zdravim o jake foto se jedn mam jawu634 a je uplně orginal tak bych rad porovnal    [Jib]    (20. 10. 2007)
 Ta 634 by jednoklíč mít měla, je to číslo 891 z tý série s jednoklíčem z roku 1974, bohužel jsem otce nepřesvědčil, aby ho tam dal, takže teď je tam dvouklíč, ale původní blatník pro jednoklíč leží doma a možná se mi časem podaří tátu přesvědčit, aby ho tam vrátil (i když ten dvouklíč teda brzdí o dost líp)    [Jan Polák]    (19. 05. 2007)
 Ano ano, skvělý úlovek! Jen malý doplněk pro autora článku, spodní brýle alespoň podle fota jsou panelkové, 634 má jiné, masivnější, ostatně vedle na fotce je 634 skoro taková jakou mám já, jestli má ještě "jednoklíč" tak jsou to sourozenci :-)    [JindraS100]    (17. 02. 2007)
Přidat odpověď    (4)
 Dobrý den zajímá mě uchyt side byly by dobré foto.Psal jsem panu Němcovi do Jawvy a ten mě ubezpečil,že na rámu Bizona nikdy nebyly.Diky    [K.ULL]    (12. 02. 2007)
 Měl jsem tento mtc - pravda jen dily a torzo. Podle informací člověka od ktereho jsem to koupil se tomuto prototypu říkalo Tatoušek, podle vedoucího konstrukce? "Prý" mělo jít o možnost na navázání výroby na bizona, kterého náš sovětský bratr odmítl. Byla to možnost jak na základ napasovat nové díly, změnit vzhled mtc. a jen částečnou úpravou udělat nový mtc. Měl jsem provedení 350ccm, mělo to i jiné typové číslo - na podrobnosti si již bohužel nepamatuji. Nádž byl výlisek 634, ale obrácený, předek jako 634...    [Jicha]    (14. 07. 2007)
 Konečně jsem narazil na něco alespoň trochu podobnýho. Mám doma tu sajdu co je na obrázku, nemá žádný štítek, kolo je 18-ti palcové ( asi jako u Bizona?), blatník z lamina. Je v drobnostech odlišná od 562 dvojky. Zdravim David    [David]    (09. 06. 2007)
 Bohužel další z řady hybridu s kterým nema jawa nic společného.    [mario]    (11. 04. 2007)
 Tomuto prototypu se opravdu takřka oficiálně říká "Marčík" podle p. Marčíka který se na tom také podílel. Dokonce byl trochu předčasně vydaný prospekt v ruštině pro "SAJUZ" s touto fotkou na titulní straně.Ale s prototypovými válci, patrně z první varianty Unifikované Řady. K seriové výrobě stejně nedošlo. Nádrž mám v Jawácké červené s chromovanýma plackama. Ale zespodu je vidět několik svárů, jak byla upravovaná na kolébkový rám. Zadní držáky mají přitom rozteč jako na rám 634. Takže možná i pozdější snaha dát tuto nádrž na 634.    [Miloš]    (25. 03. 2007)
 Mně by fotky takovýho stroje docela zajímaly.    [MONTY]    (10. 03. 2007)
 Na podzim jsem muzeum JAWA konopiště navštívil,fotky tohoto prototypu mám i detaily uchycení sidecaru.
Možná by nebylo od věci,dát je sem pro porovnání.Rád zášlu foto,pokud budu vědět na který mail.    [pex]    (10. 03. 2007)
 Bizon je nevhodný k připojení side právě kvůli jednoduché přední vidlici. Samotný rám je samozřejmě mnohem tužší, než třeba u kývačky, kterážto měla side běžně.
Takže pokud má motocykl klasickou vidlici, podle mě je připojení možné.
Dokonce někdo kdysi psal, že viděl fotku "ňákýho prototypu z bizona, měl dvoje brejle a sajdku".    [Petr Kropáček ml.]    (26. 02. 2007)
 Co vím z dobové literatury tak k Bizonu se skutečně side nikdy nedávala, ani jsem na foto neviděl. Kulatá 560 by moc nepasovala a 562 je dělaná na předpřipravené úchyty 634ky, třeba jako mám já. Upravit jde samozřejmě vše, ale legálně zapsat to asi nepůjde.    [JindraS100]    (17. 02. 2007)
 V navode na obsluhu Bizona je napisane ze Jawa Bizon nie je vhodna na pripojenie sidecaru.    [Dusan]    (13. 02. 2007)
Přidat odpověď    (9)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B
Čezeta Amerického Námořnictva
Barum Czech Rally Zlín 2017
Zatracené třicítky
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
46. Barum Czech Rally Zlín
300 zatáček Gustava Havla 2017

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Šolcovy zatáčky 2017
Czech Drive 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Setkání veteránů Holešov 2017
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2015
Kniha Jawa Californian
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2015
300 zatáček Gustava Havla
300 zatáček Gustava Havla 2017
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Mopedy Stadion
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Classic Show 2015
Zlínská Historic Rally
Grand Prix Bugatti 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Oldtimer Festival 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Setkání veteránů Holešov 2016
Motosraz Křtiny 2015
Jarní MotorTechna 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš