MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           24.8.2019 02:52         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Reportáže | II. čínské motocyklové dobrodružství Petra Hošťálka |
26. reportáž

II. čínské motocyklové dobrodružství - 26. reportáž

  Závěrečná etapa

  Poslední etapa míří do Holandska. Protože potřebuji, aby mě v cíli v Rotterdamu a na břehu Atlantiku někdo vyfotil (aby byl dokument, že jsem tam opravdu dojel), jede se mnou tentokrát kamarád na těžké osmistovce bavoráku. Vyrážíme přes nový obchvat Plzně na Norimberk a protože už je znám čas dojezdu do cíle, jedeme po dálnici. Mám–li dojet přesně, znamená to nasadit opravdu pořádné tempo. Na holandské hranice je to zhruba tisícovka kilometrů, kolem pěti set najedeme v Holandsku a pak je potřeba absolvovat ještě tisíc a sto padesát kilometrů zpátky. Mám na to jen tři dny…

  Za Ambergem začíná pršet a déšť se postupně mění v liják. Stačí třicet kilometrů a mé kožené rukavice jsou naskrz, nepodařilo se mi najít nepromokavé návleky přes ně. Všechno ostatní je v suchu. To kamarád je na tom hůř. Přes rukavice návleky má, ale teče mu do bot…
  Ale než dojíždíme ke Kolínu nad Rýnem, pršet přestává, během další hodiny rukavice rychle prosychají a čím blíž k holandským hranicím, tím je počasí lepší. Držím neúprosně to nejtvrdší tempo za celou expedici. Moje Yuki má psanou maximální rychlost asi devadesát pět kilometrů za hodinu - já ji ždímám tak, že ručička tachometru nejde pod sto pět a při předjíždění leze i ke sto dvaceti. A to už její čínský motor zpívá v deseti a půl až jedenácti tisících otáčkách! Je to opravdu zatěžkávací zkouška, protože po dálnici takhle jedu ne chvilkově, ale celé hodiny…
  Hranice přejíždíme už po setmění a kousek za nimi zastavuji u první holandské benzínky, zeptat se na nějakou zdejší možnost ubytování. Vzápětí u pumpy zastavuje dodávka s několika Holanďany, kteří mají na krku pověšené visačky z letošního veletrhu historických vozidelVeterama v Mannheimu. Tam se každoročně sjíždí desetitisíce fandů z celé Evropy, aby nakoupili, prodali a nebo alespoň pokoukali, co se z milovaných starých automobilů a motocyklů nabízí. Po řadě let jsem letos chyběl, tentokrát mi termín kolidoval se závěrem téhle čínské expedice. Tak se aspoň ptám, jaké to bylo a co nakoupili. Jsou to fandové přes německé dvoutaktní motocykly DKW a hned se také ptají, co od téhle značky stojí u mě v Jihočeském motocyklovém museu. Říkám, že mám ten nejstarší typ z roku 1924, ještě řemenový a oni slibují, že se určitě přijedou co nevidět podívat. Pak mi ale radí, abych se vrátil přes hranice zpátky, protože autokempink tady v blízkosti není žádný a přenocovat v hotelu je v Holandsku neúnosně drahé.
  Druhý den je klidnější, do Rotterdamu je to jen asi dvě stovky kilometrů. Je neděle a Holanďané si užívají konec babího léta. Po silnicích se projíždějí ve sportovních kabrioletech z padesátých let. Triumph, Midget, několik Morganů. Ve slunci se blýskají chromovaná drátěná kola a vrtící se křídlové matice. Co na tom, že už jsou řadu let v celém světě zakázané – stejně je žádný milovník veteránů ze svého miláčka neodstraní!
  Posádky kabrioletů mají na hlavách bílé plátěné kukly, nebo placaté čepice. K benzínce, kde tankujeme, zajíždí americký Buick Riviéra z roku 1958, kouří se mu zpod kapoty. Praskla hadice od chladiče. Pánové v dobových kloboucích noří umazané ruce pod haubnu, kolem postávají dámy v rockenrollových sukénkách…
  Za Rotterdamem zajíždím až na samou pláž Atlantiku. Expedice startovala v Lianyungangu, kde jsem si aspoň smočil ruce v Pacifiku, protože vykoupat se v něm mi Číňané nedovolili. Tady v mořské vodě smáčím aspoň pneumatiky mojí Yuki, protože mezitím pokročil čas a na koupání už to tu není ani náhodou. Jsme rádi, že máme teplé bundy…
  Ještě pár fotek v ulicích Rotterdamu a podívat se na Erasmův most. Kamarád, co je tu se mnou je architekt. A tak říká, že musím vidět i avantgardní stavbu u jeho paty. Dům, který je dílem Renzo Piana, a který vypadá jako padající skleněná deska, podepřená uprostřed tenkou kovovou kuželkou…
  Zpáteční etapa je i posledním a největším rekordem expedice. Měří devět set jedna kilometrů a je to největší vzdálenost, ujetá s mou Yuki za jediný den. Na dvou set kubíkový motor s terénním převodem je to neuvěřitelný výkon, musím ho chtě nechtě obdivovat.
  Posledních třicet kilometrů mě do průhonického zastoupení firmy Yuki provází kolona motocyklů stejné značky. Když zastavujeme a já vypínám motor a definitivně vytahuji klíček ze spínací skříňky, kamarádi mě plácají po ramenou, že to byl výkon! Říkám, že byl. Že když je alespoň průměrně dobrý jezdec, že zdar expedice záleží na motocyklu a že moje Yuki výkon předvedla opravdu skvělý!
  Na tachometru je šestnáct tisíc a asi čtyři sta kilometrů. Za celou cestu jsem jednou vyměnil zadní pneumatiku a řetěz. Ten už na slovenských hranicích. Svíčka? Ani nevím, jaká vlastně v motoru je. Nebylo potřeba se na ni ani podívat…
  Yuki projela celou Čínu, Kazachstán, Rusko, Ukrajinu, Slovensko, Čechy, Německo, Holandsko a dorazila do Průhonic, aniž by potřebovala jedinou opravu. Motor nekouří, jde stejně tiše, jako když byl nový a olej mezi jednotlivými výměnami téměř není potřeba doplňovat. Spotřeba? Asi 3,2 litru na sto kilometrů a jak jsem si ověřil v rusky mluvících zemích, spokojí se bez protestů a ochotně i s osmdesáti oktanovým benzínem. Osobně mám rád silné a těžké motocykly. Ale mám-li být objektivní, tohle lehkonohé enduro mě svými vlastnosti okouzlilo. A také přesvědčilo, že na cestu kolem půlky světa, jeho spolehlivý a nenáročný malý jednoválec bohatě stačí…


Petr Hošťálek        

Obrazová příloha
Fotografie
Rotterdam má přes deset tisíc přístavních míst. Některá jsou jako popisná čísla, najdete tu již natrvalo zakotvená plavidla, na kterých se bydlí. Natrvalo je zakotvená i tahle, kdysi majáková loď.
Fotografie
V ruce původní čínskou číslovou tabulku, nohy a ráfky kol si koupu v mořském příboji. Jsem v cíli cesty. To, co mi namáčí boty, je Atlantický oceán…
Fotografie
Na informační tabuli, v dolním rohu, je schematická kresba mořských vrat, počítačově řízeného zařízení, které má při abnormálním zvednutí hladiny zachránit Holandsko před zatopením. Části tohohle obřího zařízení jsou z plzeňské škodovky…
Fotografie
Kousek před Prahou mě čeká kolona kamarádů na motocyklech Yuki. Teď už je to do Průhonické pyramidy opravdu jen kousek…




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Evropský festival Route 66
Cena města Jičína 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2018
NIPPON RETRO 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
NIPPON RETRO 2019
Česká Tourist Trophy 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Pérák 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Reportáže
Slovácký okruh 2018
Pérák 2015
300 zatáček Gustava Havla 2015
Jarní cena Brna 2018
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2017
Barum Czech Rally Zlín 2017
300 zatáček Gustava Havla
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš