MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           24.8.2019 01:54         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Reportáže | II. čínské motocyklové dobrodružství Petra Hošťálka |
24. reportáž

II. čínské motocyklové dobrodružství - 24. reportáž

  Přechod z Kazachstánu do Ruska chvíli trval. Problémem se ukázal čínský technický průkaz motorky, který si nikdo z ruských celníků nedokázal přečíst a tak bylo nutné obstarat jeho překlad. Což v malém pohraničním městečku Troick nebylo nijak jednoduché. Znamenalo to najít překladatele z čínštiny do ruštiny…

  Takže jsem v tomhle zapadlém koutě strávil čtyři dny, než jsem opět mohl s mojí QingQi – Yuki pokračovat v cestě. Hraniční formality jsou a vždycky byly ve znamení toho, kdo má zrovna službu. Může se stát, že si s celním úředníkem nepadnete do oka, nebo se ten den zrovna nejlíp nevyspal a je všechno špatně…
  V oněch třech dnech, kdy jsem v Troicku sháněl potřebné dokumenty a bydlel ve zdejším stařičkém hotelu, dojeli mě polští kamarádi na sidecarech Iž, se kterými jsem se potkal v Kazachstánu, před Kustanajem. Protože tenhle hotel je v celém Troicku jediný a oni potřebovali někde přespat a odpočinout si, je logické, že jsme se potkali právě tady. Společný večer, kdy jsme seděli v nedaleké hospůdce u ruského piva, byl ve znamení vypravování o cestovatelských zážitcích mých i jejich. Když jsem pak následující den, s překladem v ruce, potřeboval dojet na deset kilometrů vzdálené hranice motocykl si vyzvednout, s naprostou samozřejmostí mě tam jeden z nich dovezl v sajdě a pak čekal před čárou, jak vyřizování dopadne.
  Tentokrát měla na závoře službu úplně jiná parta. Najednou jsem měl pocit, že se nacházím na zcela jiné hranici a mezi přáteli. Všichni se snažili pomoci a celní řízení urychleně vybavit. Než se tak stalo, mladý pohraničník mi mezitím stačil vypovědět, jak do roku 1991 sloužil v Mimoni a jak to byly jeho nejhezčí roky života. A že by se k nám zas jednou rád znova podíval. Dodnes vzpomíná, jak je u nás na každém kopci hrad, jak je krásná Praha, i jak se mu líbilo v Mladé Boleslavi, v automobilovém muzeu Škodovky. Pak mě pozval na skvělý oběd do jejich kantýny a málem se urazil, když jsem ho chtěl platit. Že prý jsem jeho hostem…
  Když jsem zase přehodil nohu přes sedlo, cvrnknul o důvěrně známý knoflík startéru a moje číča Yuki spolehlivě naskočila na první otočení motoru, koukal jsem, abych měl Troick co nejdřív hodně daleko za zády. Loučení s Poláky bylo krátké. Oni měli namířeno do Čeljabinsku, kde chtěli Iže prodat a vrátit se domů. Já měl namířeno stejným směrem, ale ještě ten den jsem chtěl dojet až do Ufy, o spoustu kilometrů dál. Místní mě totiž varovali, že před několika dny už na Urale padal první sníh…
  A opravdu, odpoledne a zvlášť pak k večeru se ochladilo tak, že jsem pod bundu navlékl všechno teplé, co mám s sebou, na ruce dvoje rukavice a stejně mi bylo zima. Do Ufy jsem do tmy nedojel a spát v téhle kose uprostřed uralského pohoří se mi nechtělo. Takže motel. Nevelký pokojík, ale dobře vytopený a se zásuvkou, takže jsem se mohl připojit s počítačem a do noci psát. Ráno byla na motorce vrstva jinovatky tlustá dobrý centimetr a zima tomu odpovídající…
  Rusko přejíždím za pouhé tři dny. Počasí, jako by mi chtělo vynahradit ty dny čekání na hranici u Troicku, je najednou nečekaně příznivé. Žádný sníh přes Ural, žádný déšť, ale to nejkrásnější babí léto, jaké si člověk jen dokáže představit. Přes den se dá dokonce jet i jen v tričku. I motorka předvádí to nejlepší, co v ní je. Jedu teď skutečně skoro naplno, takže pětadevadesát až stodeset, dlouhé hodiny po ruských rovinách bez ubrání plynu a motor jen vrní. Je to neuvěřitelné, ale až do téhle chvíle jsem neměl venku ani svíčku. Tak alespoň zastavuji před jednou autodílnou, abych po pěti tisících kilometrech zase jednou vyměnil olej a umyl z motorky to nejhorší bláto…
  Poslední zastávka v Rusku je v Bělgorodu, odkud potřebuji poslat e-mail a zatelefonovat domů. Chvíli hledám hlavní poštu, nebo spíš příjezd k ní, protože se musí několika jednosměrkami. Když pak zaparkovávám motorku na chodníku před vchodem a lezu dovnitř, padá mi čelist překvapením. Za přepážkou tu sedí a počítačům vládne černoch jak z amerického filmu! A když se ho ptám, jak se přepíná klávesnice z ruštiny na angličtinu, radostně se mu rozzáří obličej:
   Ty umíš anglicky?
  Odpovídám mu rusky a na pohasínajícím úsměvu je vidět zklamání.
   Ne, já anglicky neumím, aspoň ne natolik, abychom si mohli popovídat.
  Za ty dva měsíce, strávené s Čenem, čínským učitelem angličtiny, jsem se naučil dorozumět se o nejnutnějších věcech. Ale na pokecání s americkým černochem, ztraceným v Rusku, to zdaleka není…

Petr Hošťálek        

Pokračování ...  

Obrazová příloha
Fotografie
Před Voroněží potkávám starší manžele s carevnou Volhou. Nedá mi to, abych si z nostalgie neudělal fotku, s tímhle legendárním auťákem, dokonce ve stejné béžové barvě, jsem před pětatřiceti lety také jezdil…
Fotografie
Žigulíky všech typů se v Rusku dělají dodnes. Takže potkat kamion plný nových karoserií na u nás už neviděné kombíky není tady nic neobvyklého.
Fotografie
Dopřál jsem motorce výměnu oleje v servisu a také namazání řetězu. Když jsem se zeptal, co budu platit, tenhle mechanik se jen usmál a řekl, že to nestojí za řeč. A udělal mi na cestu hrnek pořádného kafe…
Fotografie
Před bistrem, kde jsem si naposledy na ruském území dopřál pravý ruský boršč. Kdybyste tudy jeli, zastavte se taky. Dělají ho tu nevídaně dobrý a se smetanou…




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Evropský festival Route 66
Cena města Jičína 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Pérák 2016
NIPPON RETRO 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
NIPPON RETRO 2019
Česká Tourist Trophy 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Pérák 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Reportáže
Slovácký okruh 2018
Pérák 2015
Jarní cena Brna 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2017
Barum Czech Rally Zlín 2017
300 zatáček Gustava Havla
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš