MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.12.2017 08:00         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Reportáže | II. čínské motocyklové dobrodružství Petra Hošťálka |
21. reportáž

II. čínské motocyklové dobrodružství - 21. reportáž

  Včera, třináctého září, se mi konečně podařilo přejet do Kazachstánu. Pro někoho je třináctka nešťastné datum. Já byl štěstím bez sebe, že mám po nesmyslném třínedělním čekání hranice Číny za sebou. Čínská organizace to vzdala, dál pojedu jen já. Přinejmenším to bude dobré k tomu, že pořádně zvednu denní průměr ujetých kilometrů, bude to odsýpat rychleji. Obě hraniční kontroly byly za mnou až po jedné hodině, takže první den mi na vlastní jízdu zbylo jenom odpoledne. Přesto jsem do setmění, než jsem rozbalil stan, najel slušných 433 kilometrů. A to většinou po špatné prašné a hodně rozbité silnici. Dobrého asfaltu je tu pomálu…

  Druhý den po prvních sto padesáti kilometrech zajíždím k benzínové pumpě. Tankuji do plna, platím a mezi tím se se mnou dává do řeči chlapík v maskáčích. Pumpařčin manžel. Je mu asi dvaačtyřicet, ale už je v penzi. Za Sovětského svazu tady dělal policajta a ti chodí do penze brzy. Teď si libuje, jak se v Kazachstánu bez Sovětů žije dobře.
  Když mám za sebou o malinko víc než druhou stovku kilometrů, startuje kousek přede mnou z patníku obrovský dravý pták. Co je zač nevím, jedu příliš rychle, než abych měl čas si ho moc prohlížet. Jsem rychlejší než on, zrovna jedu ke stovce. A tak ho dojíždím, on to mírně zvedá a najednou plesk, cítím, jak mě křídlem plácnul přes přilbu. Hned na to uhnul doprava, stranou od silnice, kam za ním nemůžu. Tak nevím. Byl to letmý pozdrav a nebo facka nezvanému cizinci, který mu vletěl nezván do jeho teritoria?
  Silnice je rovná od vidím do nevidím. Ten chlápek v maskáčích u benzínky říkal, že do Karagandy je jen sto osmdesát kilometrů. No to je přece sranda! Tam budu při tomhle tempu za chvíli, za nějaké dvě a půl hodiny! A pokud si pamatuji, tak pak už by to mělo být do Astany jen asi dvě stě padesát. Už si říkám, jak to dneska stihnu až tam a zítra budu moci vyrazit hned po ránu na konzulát, když najednou motorka začíná předním kolem ujíždět do strany. V té chvíli mi bleskne hlavou, že jsem asi vejtaha, že to na šotolině neumím tak, jak jsem si namlouval a že jsem to asi přehnal. Zkouším to vyrovnat, ale i když beru za řidítka pořádně, předek nereaguje, ujíždí jinam a motorka jde do hrozného náklonu. V tom zlomku mi to dojde: houby jsem to přehnal! Je prázdná přední guma!!!
  Pořádně za to škubnu, guma se žvejkne a ráfek přeskočí na druhou stranu. Už už jsem čekal, že chytím levým řidítkem o zem, teď se motorka překlopila do stejně bláznivého náklonu na druhou stranu. S citem brzdím zadní brzdou a přitom padám, znova s tím škubnu a zas to šílené překlopení do leva. Tentokrát o to horší, že mašina nabírá proti mé vůli směr ven ze silnice! Je tu jen uzoučká krajnice a pak hned dva a půl metrový sráz dolů. A tam ztvrdlé kupy písku, prorostlé trsy pouštní trávy! Letět bůhvíkolik metrů daleko a dopadnout ze dvou a půl metru výšky na prázdné přední kolo? Možná i přerazit přední vidlici? To radši nouzové přistání na silnici!!!
  Znovu za to hrubě škubnu, mašina udělá div ne kotrmelec na druhou stranu, ještě předním ráfkem vymetám obrovskou díru až slyším, jak zazvoní, a pak už to pokládám. Lehám pravým bokem na ubíhající struhadlo kazachstánské silnice, ze které trčí hrotu šutrů jak z obrovské rašple. Z devadesátky jsem během těchhle krkolomných manévrů stačil ubrzdit tak čtyřicet, takže na zem dopadám možná v takové padesátce. Zůstávám v sedle, držím řidítka a jsem připraven mašinu odstrčit, kdyby měla začít dělat nějaké krkolomnosti. Ještě, že jsem se v mládí učil padat! Ale nic, po patnácti, snad dvaceti metrech se pomalu otáčí na boku a zůstává ležet předkem proti směru, odkud jsme spolu přiletěli. Způsobně, těsně u pravé krajnice.
  Vstávám, za mnou nějaké střepy a kousky černého plastu. Samozřejmě pravé zrcátko. O metr dál se válí rolička stanu a pytlík s pogumovanou celtou přes mašinu. Ale jinak nic!
  Já blb! Ani mě v té chvíli nenapadá, že pravý reportér by ze všeho nejdřív udělal pár fotek, nejlíp, ještě když se po bouračce práší. Já místo toho honem zvedám motorku, aby netekl benzín z karburátoru nebo kyselina z baterky. Na foťák si vzpomenu až jako na poslední. Měl jsem ho ve chvíli pádu v brašně na břiše a ta je teď v jednom místě prodřená, pootevřená a chybí půlka plastové přezky zapínání.
  Když motorka stojí zpátky na kolech, zjišťuji, jak moc jsem měl pravdu, když jsem tvrdil, že kufry namontované vpředu, před koleny jezdce, jsou v případě pádu ideální ochranou jak pro nohy, tak pro motorku. Pravý Givi je opravdu jako by ho ze strany přejela obrovská rašple. Je po eleganci, ale je celý, neprodřený a ani zámek nepovolil! Vzadu si motorka lehla na roh zadního záďového kufru, i na něm je to znát. Ale ani jemu nic není. To poslední, co se dotklo kamenného struhadla je pravá strana plexi. Má pořádné šrámy, ale je celé!!!
  Plexi i kufry na cestu mi věnoval pan inženýr Lébl z Motocentra ve Zdicích. Těsně, než jsem odjížděl, tak jsem mu volal, že bych ještě zajel. Abychom udělali pár fotek, jak to motorce sluší. Jenže on byl na dovolené, měl se vrátit za dva dny a vyřizování víz a odlet do Číny mezitím nabraly takový spád, že už jsem to nestihl. Až se teď vrátím, první, co udělám, že mu zajedu ukázat, co Giwi od něj vydrží…
  Stan i ta celta byly přivázané gumicukem na pravém kufru a ten se při pádu předřel. Obal stanu je na pár místech prodřený a jestli bude prodřený i stan, to se dovím teprve až ho rozbalím. Teď na to nemám čas.
  Když je prohlídka škod u konce a pár rozházených drobností uklizených stranou, uvědomuji si, že mě pálí pravé předloktí. Vyhrnul se mi rukáv bundy a já si o struhadlo škrtnul vlastní kůží. Je z toho krvavý flek asi dvacet krát osm centimetrů, ale je to jen povrchová odřenina. To je sranda, to se za týden zahojí. Prodřený rukáv bundy by mě mrzel víc. Klouby prstů pravé ruky mi zachránily rukavice od Padany, na rozedřených protektorech je to zatraceně dobře vidět.
  Včera ráno, čtvrt hodiny před poslední společnou snídaní, Čen prohraboval svoji naditou tašku s léky a ptal se, jakou medicínu mi ze svých zásob má na cestu dát. Já se mu vysmál, že jsem zdravý člověk, že žádnou medicínu nepotřebuji. Tak vylovil aspoň ruličku gázového obvazu a vrazil mi ji do ruky, že se může hodit vždycky. Ani jsem ji nikam neuklízel, jen strčil do kapsy u kalhot. Teď do nich po paměti sahám a když u mě zastavuje béžový UAZ, který jsem před deseti kilometry předjížděl, už mám ruku svépomocí obvázanou. Chlapi se ptají, co se stalo a já místo vysvětlování ukazuji na prázdnou přední gumu. Ptají se, jestli mám náhradní duši a já se ptám, jestli oni mají s sebou kanistr. Proč? Říkám, že tenhle motocykl má jen boční opěrku. A že když chceš vyndat kolo, tak buď musíš mašinu nemilosrdně položit na zem, nebo ji něčím podložit. Chápou. V mžiku motorka stojí břichem na kanistru a přední kolo je ve vzduchu.
  Když je plášť dole a já vytahuji duši, nevěřím vlastním očím. Tenhle defekt mě potkal naposled před dobrými třiceti léty u starého bavoráka! Jenomže na zadním kole, takže se to dalo zvládnout, tenkrát jsem si nelehnul. Nová duše praskla ve švu! Má deseticentimetrovou trhlinu ve hřbetě!!! Není divu, že byl předek prázdný okamžitě, že se to nezačalo hlásit lehkým plaváním!
  Celé to má jen jeden háček. Teď bude chvíli trvat, než se zase dostanu do tempa. Určitě pojedu nejmíň o deset pomaleji, než si přestanu uvědomovat, že když se to mohlo stát s jednou čínskou duší, že se to může stát i s druhou. Doufám, že není z té samé várky.
  Kdybych byl jel jen sedmdesát, možná bych s tím nepraštil…
  A protože jedu pomaleji, mám čas víc přemýšlet. Chlapi z UAZu se mi vysmáli, když jsem jim řekl, jak mě chlap informoval, že do Karagandy je to sto osmdesát pět. Že mi to dokonce klackem psal do písku, aby to bylo jasné!
  Sto osmdesát pět jo, to by souhlasilo, ale ještě k tomu musíš přidat dvě stovky, říkali a já si najednou uvědomuji, že to nebyla jediná klamná informace, kterou jsem u té pumpy dostal! Chlapík v maskáčích mi řekl, že jsem natankoval deset litrů a já je bez mrknutí zaplatil. V té chvíli, kdy do mě hučel, jak chlapi odsud rukovali v osmašedesátém potlačovat revoluci u nás, jsem si ani neuvědomil, že to je nesmysl. Přesně na deset litrů má přeci moje Qingqi-Yuki nádrž! A já neměl ještě ani otevřenou rezervu, takže nejmíň litr a půl tam musel být! Dokonce podle kilometrů jsem si říkal, že se vejde tak nejvýš šest. Tak zastavuji, lovím z kapsy účtenku, kterou jsem si vyžádal a na ní je opravdu deset litrů. Ale devadesáti tří oktanového benzínu, zatím co já tankoval osmdesátku. Takže nejen že mě vzali na hůl v litrech, ale i v penězích!
  A to se se mnou, než jsem nasedl, chtěl dokonce objímat. Aspoň to mu nevyšlo. Já se s chlapy neobjímám, já mám radši ženské…

Petr Hošťálek        

Pokračování ...  

Obrazová příloha
Fotografie
Poslední fotka už za čínskou celnicí. Mechanik Wu, nejlepší ze všech čínských jezdců a baculatá Julia z továrny Qingqi, která mi pomáhala vyřizovat všechny formality, týkající se motocyklu…
Fotografie
V Kazachstánu není opravdu co fotit. Alespoň kolem silnice, po které jedu. Tohle byla jediný zajímavý záběr krajiny, jinak jen rovina a step od obzoru k obzoru…
Fotografie
Motorka už zase stojí na kolech. Dělám fotku s chlapy, kteří mi ji pomohli držet, když jsem vyměňoval duši v předním kole a nadávám si, že mě nenapadlo vyfotit ji hned po havárii…




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
Jawa 624, 634
Pérák a Turbo
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Oldtimer Festival 2016
Pérák 2016
Pérák 2017
Honda CBR 900 RR Fireblade
Pérák 2015
Renovace motocyklů Jawa Californian
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Grand Prix Bugatti 2016
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Setkání veteránů Holešov
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Honda CB750 F
Kniha Jawa Californian
Jarní MotorTechna 2015
NIPPON RETRO 2015
300 zatáček Gustava Havla
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš