MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           20.10.2019 15:33         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Reportáže | II. čínské motocyklové dobrodružství Petra Hošťálka |
17. reportáž

II. čínské motocyklové dobrodružství - 17. reportáž

  Tajemství provozu na čínských komunikacích

  Už několik týdnů trávím na čínských silnicích. Dokonce se mi podařilo vetřít se mezi partu čínských motorkářů. A tak se mi podařilo vyzvědět spoustu cizinci utajovaných skutečností ze života na čínských silnicích. Zdejší provoz je totiž Evropanovi stejně vzdálený a cizí, jako je vzdálená kultura evropská několik tisíc let staré kultuře zdejší. A také stejně nepochopitelný. Svá tajemství si Čína odjakživa bedlivě střeží. Jako si kdysi střežila výrobu hedvábí nebo porcelánu a tak netuším, jaký trest mě za to stihne. Přesto vám něco z toho vyzradím:

  Tak za prvé: u nás v Číně se jezdí vpravo. Ale také vlevo. A ze všeho nejraději v Číně jezdíme uprostřed. Že se po pravé straně, na krajnici, pohybuje v protisměru cyklista nebo rikša, to cizinec ještě vcelku zkousne. Ale prdláte-li po dálnici v nejrychlejším levém pruhu proti němu na traktůrku s dvoukolákem, naloženým dvěma tunami cihel a dvěma Číňankami navrch, na těch cihlách, to panečku čumí!!!

  Za druhé: pravidlo přednosti v Číně máme, když už se na to někdo zeptá. Značka dej přednost přece leckde visí. Ale nemusíme zrovna každému věšet na nos, že u nás je téhle značce nadřazena zásada, že přednost nedává nikdo nikomu, protože každý má přece oči. Může se vyhnout. A když se vyhnout nemůže, tak od čeho má brzdy? Vyjíždím-li na hlavní, tak tam prostě vjedu! Že se blíží velký autobus? Hodně velký?!! Tak má přece velké i brzdy…

  Za třetí: předjíždím kdykoliv, kdekoliv a jakkoliv. A hlavně co nejdéle. Dostanu-li se na úroveň předjížděného, zpomalím a vyrovnám s ním tempo, abych si ho mohl v klidu prohlédnout. A pak teprve lehce přidám a po čtvrthodině předjíždění dokončím. Je-li předjížděný nezvykle vypadající cizinec, pak vedle něj jedu klidně i půl hodiny. Vždyť jsem někoho takového ještě nikdy neviděl, to přece každý pochopí! A že se v protisměru právě blíží dvojice předjíždějících? Tak zmáčknu houkačku a držím. Však oni si to nějak vyřeší, když už se do toho předjíždění pustili. Copak neviděli, že tady už půl hodiny předjíždím já?!!

  Za čtvrté: do nepřehledné zatáčky jedu stejně, jako do každé jiné. Jen s tím rozdílem, že zmáčknu tlačítko houkačky a držím. Stejně zahýbám i za nepřehledný roh. Ze zatáčky pak vyjíždím nejčastěji v levé půlce.   Úplně stejné je to v situaci, když v nepřehledné zatáčce předjíždím. Nebo když v nepřehledné zatáčce předjíždím předjíždějícího. Jen v tom případě držíme tlačítko houkačky všichni…

  Za páté: co potřebuji odvézt, to naložím! Dopravovat šestimetrové trubky na šlapací rikše přeci nemůže být žádný přestupek. Vždyť je vidět, že koukají na každou stranu skoro tři metry! A šestimetrovou pásovinu? Tak ta už přeci vůbec nemůže překážet, vždyť ji vzadu táhnu po zemi…   Potřebujete odtransportovat z nádraží na prodejnu dva motocykly v bednách? Přece byste neobjednávali náklaďák! I na to stačí moje lidskou silou poháněná rikša. Vždyť ty dvě motorky v bednách váží sotva čtyři sta kilo, to ušlápnu…

  Za šesté: co platí pro rikšaře, musí platit pro každého! Pokud nenaložím náklaďák tak, že plachta škrtá zespoda o nadjezdy, tak nejsem Číňan! Když zjistím, že na to zadní listová péra nestačí, tak seženu nějakou vyřazenou zadní osu, diferák ani poloosy v ní být nemusí a přišroubuji ji k rámu natvrdo, za nápravu původní. Protože nemá péra, tak je trochu výš. A tak to na ni dosedne, akorát když fakt pořádně naložím…

  Za sedmé: to snad musejí znát i v Evropě, to přece ví každý! Ženská toho dokáže zvládnout daleko víc než chlap a přitom všechno najednou. U nás v Číně, když jede domů na skůtru, tak vzadu za sebou veze svého chlapa. Před sebou má stojící dítě, se kterým komunikuje a na předku skůtru v drátěném košíku pořádný nákup. Jednou rukou drží slunečník a druhou telefonuje. Čím řídí? A víte, že nevím? Něčím určitě. Ale koho by to zajímalo, když to v tom provozu stíhá…

  Za osmé: když couváš, mají o tom všichni vědět. V Evropě se zatím nezmohli na víc, než na závozníka. Nebo na to, že jejich náklaďáky při couvání protivně pípají. To u nás už auta mluví! Když couvá náklaďák, tak huláká hlubokým hlasem: Dávej bacha, couvám! Bacha, couvám! Když couvá dodávka, je to hlasem o tóninu příjemnějším. A když couvá elegantní limuzína, prozpěvuje rozverným hláskem Marylin Monroe: pozor na můj zadeček, já couvám! Pozor na můj zadeček…

  Za deváté: Nikdy a za žádných okolností nepoužívat blinkry. A v noci jezdit co možná potmě. Kdo svítí, ten oslňuje a ostatní, co nesvítí, pak nic nevidí. Když už musíš svítit, tak nejvýš jedním světlem. A nejlíp někam za roh. Vzadu není potřeba mít rozsvíceného nic. Předevčírem tu jeden cizinec z Čech koukal jako blázen, jak hodinu před půlnocí frčel po dálnici linkový autobus do Urumqi. Stovkou, a úplně potmě. Vidět prý ho nebylo ani zepředu, ani zezadu. No a? Co je na tom v Číně divného? A co je mu po tom?!!

  A za desáté: cizinci u nás nesmí řídit vlastní vozidla. Dokonce ani když mají po celém světě platný mezinárodní řidičský průkaz. Neradi v tom děláme výjimky, dobře víme proč. A když už, tak jen za hodně velké peníze. Jen ať si zůstanou všichni cizinci se svými řidičáky za zdí! Jednak by nám mohli začít radit, jak bychom jezdit měli. Ale hlavně – jezdit v Číně přece neumí oni!!!

Petr Hošťálek        

Pokračování ...  

Obrazová příloha
Fotografie
Takhle nezvykle vypadajícího cizince je potřeba si v Číně při předjíždění dobře prohlédnout…
Fotografie
Při poruše nanosím na silnici místo výstražného trojúhelníku co možná největší šutry. Ty tam potom samozřejmě nechám, trojúhelník bych musel uklízet…
Fotografie
V jedné ruce kabelku, v druhé telefon. Ta druhá se nechává vézt v protisměru, s mísou nudlí k večeři…
Fotografie
Pošťák je úřední osoba. Ať vyjíždí odkudkoliv a jak rychle chce, tak má přednost vždycky. Co když má v brašně telegram?!!
Fotografie
Ještě by se tam byly dva, možná tři balíky vešly…
Fotografie
Světlo? Nač, u nás se přece jezdí potmě. Hlavně, že funguje houkačka. A hadr místo blatníku, to je můj vlastní fígl! Bláto stírá daleko líp…




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Suzuki GSX-R 1100 M
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Slovácký okruh 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
III. Pohár motorových dvoukolek
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2016
300 zatáček Gustava Havla 2018
Evropský festival Route 66
Cena města Jičína 2018
NIPPON RETRO 2019
Pérák 2018
Star Rally 2017
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
300 zatáček Gustava Havla
Pérák 2015
NIPPON RETRO 2018
Jarní cena Brna 2018
Pérák 2017
Czech Drive 2018
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš